Startupsvar.dk
co/ Navitas, Inge Lehmanns Gade 10
8000 Aarhus C
info@startupsvar.dk

Din elevatortale

Forestil dig, at du står i en elevator og bliver spurgt: "Nå, hvad laver du så i din virksomhed?"

Vil du så på den korte tid, der er til rådighed, kunne svare klart og tydeligt, hvad din virksomhed kan hjælpe kunderne med?

Uklart tænkt - uklar tale

En af årsagerne til, at man kan have svært ved klart og tydeligt at fortælle en potentiel kunde, hvad man laver, er, at man faktisk ikke ved det.

Man ved selvfølgelig godt helt overordnet, hvad man vil starte virksomhed inden for, men ofte har man ikke formuleret det klart og firkantet for sig selv.

Fysisk produkt nemmere end service

Har du en restaurant eller sælger du fysiske ting som sko, tørklæder eller PC-skærme, kan det være forholdsvis nemt at fortælle, hvad man sælger.

Men sælger du service som softwareudvikling, HR-ydelser, management eller support, kan du let komme til at fortælle en lang historie, uden at noget forstår, hvad du faktisk sælger.

Lav din elevatortale

Det vil være ærgerligt, hvis manden i elevatoren ikke forstår dig, for måske var han en potentiel kunde, der ville have købt din ydelse på stedet. Det kunne han ikke, for han fandt aldrig ud af, hvad du solgte. Det er derfor en god idé at lave en "elevatortale".

30 sekunder

Elevatoren kører i måske 30 sekunder, så det er den tid, du i klar tale skal levere dit budskab. Du skal nå at fortælle hvad du sælger, og hvilket problem dit produkt løser for kunden.

Dit budskab skal være så klart og entydigt, at når elevatorens dør åbner sig med et lille bing, skal den potentielle kunde på vej ud ad døren kunne sige:

  • "Det er jo lige, hvad vi har brug for, ring til mig og lad os snakke mere om det".

Det er også nu, du skal tage dit visitkort frem.

Lav din egen elevatortale og afprøv den på så mange mennesker som muligt. Du skal kunne den i søvne og være rigtig stolt af det, du får nævnt i elevatortalen.

To eksempler:

  • Sports Bar & Cafe:
    Jeg har byens mest underholdende Sports Cafe med plads til 150 mennesker. Den er spækket med den nyeste teknologi, så man kan opleve alt inden for sportens verden fra de separate pulte ved hvert af de 40 borde.
    Vi har specialuddannet personale til at servere vores menuer og drinks til rimelige priser. Her er mit visitkort, det giver ret til en gratis drink til dig og en ledsager.

  • Firmaet PayTron:
    Vi sørger for, at virksomheder med deres nuværende økonomistyringsprogram bliver i stand til at fakturere og modtage betaling elektronisk. Det er jo et krav, som større virksomheder i løbet af ganske kort tid vil stille til alle deres leverandører.
    Desuden giver elektronisk handel store besparelser i administrationen. De, der starter nu, vil være meget bedre rustet til fremtiden.

Skabelon til hjælp

På hjemmesiden www.pitcherific.com finder du en hjælpeskabelon, som gør det nemmere at udarbejde en god elevatortale.

Skabelonen stiller nogle få spørgsmål som alle er formuleret på en sådan måde, at de tvinger dig til at være præcis og klar i formuleringen om din virksomhed eller produkt. Du har nemlig kun mulighed for at bruge et vist antal anslag til at formulere dig på.

Udfyld skabelonen og nyd hvor meget du bliver udfordret.

Lav en hjemmeside her og nu

Få lavet den hjemmeside du har tænkt på i lang tid. Hos unoeuro.dk kan du i løbet at 20 minutter få din første hjemmeside.

Bare gå i gang og lær undervejs.

2 minutter og du er i gang
UnoEuro er et online hjemmeside-program. Når du registrerer dig, får du en kort introduktion, og du er klar til at bruge programmet.
Så nemt er det faktisk.

Klik, indtast email og kom i gang


Firmanavn:
CVR nummer:
Kontaktperson:
E-mail:
Telefon:
Kommentar / Spørgsmål:
 

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


Levér mere end forventet - hver gang.
– Alex Maroko, basketball stjerne

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Kom i gang med markedsføring
Min første webshop
Hjemmeside på 20 minutter
Markedsanalyse - få viden om kunder
Salgskanaler for dit produkt
Din elevatortale - fortæl kort hvad du arbejder med
Brug dit netværk som afsæt til at sælge
Hvem er dine konkurrenter
Prisen på dit produkt - find den rette pris
Produktets værdi for kunden
13 måder at markedsføre en butik på
Andre emner:
Kom i gang med markedsføring
Registrering af virksomhed
Administration & Bøvl
Finansiering af start
Succesfulde iværksættere
Socialøkonomisk virksomhed