Startupsvar.dk
co/ Navitas, Inge Lehmanns Gade 10
8000 Aarhus C
info@startupsvar.dk

Prisen på dit produkt

Som virksomhed skal du som udgangspunkt tage den højeste pris, du har mulighed for at tage.

Den højeste pris kan nogle gange være meget lav.

Der er mange forskellige faktorer, der spiller ind på, hvad du kan tage for din ydelse eller dit produkt. Fx skal man forholde sig til:

  1. De andre konkurrenter på markedet
  2. Den pris du betaler for produktet
  3. Kundens opfattelse af dit produkt

1) Vurder konkurrencesituationen

  • Undersøg, hvad dine konkurrenter tager for samme ydelse/produkt
  • Undersøg, hvad konkurrenter tager for et produkt, der løser samme problem som det, dit løser (substitution)
  • Findes dine konkurrenter på netop dit marked?
  • Hvad laver dine konkurrenter rigtigt godt?
  • Hvor kunne de gøre det bedre?
  • Hvor er mit produkt forskelligt fra konkurrenternes?
  • Hvorfor skulle kunden købe mit produkt i stedet for konkurrentens
  • Hvilke konkurrenceparametre er gældende inden for din branche?

3) Hvad er din kostpris

Sælger du fysiske ting, skal du kalkulere, hvad det koster dig at producere, købe, transportere og evt. betale told for dit produkt.
Sælger du ydelser, skal du kalkulere, hvor lang tid det tager dig at udføre servicen.

Eksempel på kalkulation på et produkt:

Din købspris 100,00 kr
Transport m.v.
10,00 kr.
Din kostpris 110,00 kr.
+ Fortjeneste 50 %
55,00 kr.
Salgspris: 165,00 kr.
+ moms 25 %.
 41,25 kr
Kundens pris 206,25 kr.

 Nu skal du så vurdere, om kunden vil købe dit produkt frem for dine konkurrenters.

4) Kundens opfattelse af dit produkt

Prisen på dit produkt er den pris, du kan få kunden til at betale. Sælger du til forbrugere, er det sjældent en rationel beslutning, der bestemmer, om de køber produktet eller ej.

Opfatter de dit produkt eller din ydelse som økologisk, moderne, et sikkert valg, godt for naturen, hunde eller børn, som et godt brand eller er det nemt at få fat i, er der større chancer for, at de køber dit produkt frem for konkurrenternes.

Man betaler 5 gange mere for Levis cowboybokser end for dem, man køber i Føtex. Det gør man, fordi man med Levis også trækker i en livsstil. Det gør Levis speciel.

Hvad gør at dit produkt er specielt?


Jeg ønsker ikke at se alt for langt frem. Rejsen er hvad der sker lige nu, og ikke hvad der er ved målstregen
– Sabirul Islam, indisk iværksætter

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Kom i gang med markedsføring
Min første webshop
Hjemmeside på 20 minutter
Markedsanalyse - få viden om kunder
Salgskanaler for dit produkt
Din elevatortale - fortæl kort hvad du arbejder med
Brug dit netværk som afsæt til at sælge
Hvem er dine konkurrenter
Prisen på dit produkt - find den rette pris
Produktets værdi for kunden
13 måder at markedsføre en butik på
Andre emner:
Kom i gang med markedsføring
Registrering af virksomhed
Administration & Bøvl
Finansiering af start
Succesfulde iværksættere
Socialøkonomisk virksomhed