Startupsvar.dk
co/ Navitas, Inge Lehmanns Gade 10
8000 Aarhus C
info@startupsvar.dk

Få et større overskud

Skal du drive en virksomhed, er det nødvendig at have et overskud af den daglige drift. Underskud er ikke godt.

Der er grundlæggende tre måder, du kan påvirke dit overskud på i en virksomhed:

  1. Du kan skabe en større omsætning
  2. Du kan minimere udgifterne
  3. Du kan kombinere de to

Selv om nogle virksomheder kan have et planlagt underskud i en periode, f.eks. på grund af omkostninger til produktudvikling, så handler det i sidste ende om at kunne tjene penge.

1. Sikre høj omsætning - og indtjening

Mange virksomheder, både nystartede og etablerede, er tilbøjelige til at prioritere en høj omsætning frem for en høj indtjening.

Det er relativt nemt at få en stor omsætning, man skal bare sælge sin vare meget billigt. Sælger man meget billigt, er der et meget lille dækningsbidrag og dermed en meget lille indtjening per solgt emne eller time.

Omsætning og indtjening skal følges ad - i hvert fald på længere sigt. Under alle omstændigheder skal man som virksomhed altid have fokus på at sælge sine varer.

Vokseværk koster penge
En god grund til at prioritere omsætning frem for indtjening kan være, at indehaveren ønsker, at virksomheden skal udvikle sig og vokse i en fart for på langt sigt at tjene flere penge.

Fx er det ofte gratis at tilmelde sig et online socialt netværk den første periode, men derefter koster det fx 50 kr. om måneden.

At være billig kræver styring
Det er ikke et mål i sig selv at få en høj omsætning, hvis den ikke skaber overskud. Bygger man hele sin virksomhed op på at sælge billigt, vil det give et lavt dækningsbidrag (omsætning minus varekøb).

Har man planlagt med en lav fortjeneste pr. solgt enhed eller pr. løst opgave, er det vigtigt at have et velfungerende bogholderi, da man altid skal holde godt øje med omkostningerne.

2. Minimere udgifter

Hvis du har den omsætning, du mener du er i stand til at opnå og ikke har mulighed for at hæve priserne, kan du prøve at gennemgå alle dine udgifter. Udgifter som fremgår af dit driftsbudget.

Variable udgifter
Variable udgifter er "gode udgifter" for de varierer i takt med salget – jo mere du kan sælge, jo mere er du nødt til at købe. Bor du i København og sælger foredrag i Nordjylland, vil dine variable udgifter være transport, hotelophold og evt. leje af udstyr.

Disse udgifter får du udelukkende, fordi du allerede har solgt din ydelse. Derfor kan man jo godt tjekke, om transporten, hotelophold og udstyr kan findes billigere end det, man plejer at betale.

Faste udgifter
Faste udgifter har man, selvom man ikke sælger noget. Det er f.eks. husleje, revisor, markedsføring m.v. Kig hver eneste udgiftspost igennem for at se, om den kan minimeres eller helt skæres væk.

Det kan også være en idé at flytte "faste udgifter" til "variable udgifter". I stedet for at købe en dyr A1 printer til 100.000 kr. kan det være en fordel at betale en dyr pris i et kopicenter for A1 farvekopier.

Desuden vil man sandsynligvis nøjes med kun at købe farvekopier, når man har solgt dem i forbindelse med en opgave.

3. Et mix

Man kan spare så meget, at man også sparer muligheden for at tjene penge helt væk. En idé kan være at spare på alle de omkostninger, der ikke direkte er med til at skabe en omsætning.

Beslutningen om, hvordan virksomhedens overskud kan øges, er op til ejerens fornemmelse for virksomheden og dens kunder. Samtidig skal han sikre at virksomheden ikke kommer i en økonomisk krise.

Køb iværksætter-rådgivning fra en af Danmarks bedste

Vil du gerne have kvalificeret sparring på din virksomheds-ide og have retningslinjer til at håndtere alt det praktiske?
Du kan blive mere sikker på, at du træffer de rigtige valg.


Få ro i sindet

Kontakt iværksætterieksperten Mogens Thomsen, som har udarbejdet denne hjemmeside, og få hans udelte opmærksomhed i to timer. To timer er ofte nok til at blive afklaret.
Pris 1.995 + moms. Rådgivning foregår i Aarhus eller via Skype
Klik og læs mere om mødet med Mogens Thomsen


Firmanavn:
CVR nummer:
Kontaktperson:
E-mail:
Telefon:
Kommentar / Spørgsmål:
 

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


Glem alt om at have flere projekter i gang på én gang. Den eneste rigtige vej til succes er ved at bruge 100 % af din energi på et eneste projekt
- Dennis Drejer Indehaver af Rito.dk

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Få et større overskud
Likviditet i virksomheden
Dækningsbidrag så du kan forstå det
Ophør af virksomhed
Betalingsbetingelser du skal bruge i virksomheden
Kalkuler prisnedsættelse
Kalkulation af din pris
Inkasso - få kunden til at betale
Driftsøkonomiske begreber
Andre emner:
Regnskab og bogføring
Personen bag virksomheden
Hjælp til salg og markedsføring
Jura og din virksomhed
Få et større overskud
Ansatte i virksomheden