CSR for mindre virksomheder - en praktisk introduktion
Af Dennis Friis Thaagaard, direktør for Sustainor ApS
Som selvstændig er du stolt af dit arbejde og din virksomhed. Du ved at du skaber værdi for dine kunder. Og du ved at du gør en forskel. Men hvordan får du dette til at blive et aktiv i din virksomheds udvikling?
Og hvordan kan du få flere kunder, flere kvalificerede ansatte, og flere investorer ved at fokusere på din indvirkning på verden? Svaret hedder CSR – og nej, det er ikke kun for de store virksomheder!
På dansk har vi ikke rigtigt noget godt udtryk for Corporate Social Responsibility (CSR) - virksomhedens samfundsmæssige ansvar. Normalt kalder vi det bare samfundsansvar eller måske bæredygtighed.
De senere årtiers stadigt stigende fokus på globale udfordringer er meget tydelig. Det drejer sig fx om klimakrise, forurening, udryddelse af dyrearter, dårlig dyrevelfærd, mangel på ressourcer, overbefolkning, mangel på respekt for menneskerettigheder, ulighed, sult og fattigdom.
Disse globale udfordringer har gjort det tydeligt i verden, at virksomheder også har et ansvar for at løse problemerne. Og når denne holdning er udbredt blandt almindelige mennesker, er den det også blandt dine kunder, forhandlere, ansatte og mulige investorer.
Derfor er det yderst vigtigt, at du forholder dig til din virksomheds
samfundsmæssige ansvar, og konkret vælger hvad du vil gøre ved det.
Udgangspunktet må være, at du skal gøre lige nøjagtigt det, som kan betale
sig! Se CSR som en investering – og ikke en omkostning. For øvrigt viser talrige
undersøgelser, at det er en supergod forretning at investere i CSR.
Som
mindre virksomhed er det vigtigt, at du starter stille og roligt, og ikke sætter
flere skibe i søen end du selv kan overskue. Nye projekter kræver ledelsesfokus
– og den skal ikke smøres for tyndt ud.
Overvej også om du har bygget din
virksomhed på nogle stærke værdier, som leder dig på vej. Er din virksomhed sat
i verden for at gøre noget godt for verden? Er der et specielt område du gerne
vil hjælpe verden med – fx
Mange nystartede virksomheder har dette drive, som virker som en helt utrolig
stærk motor for virksomheden og dens ansatte.
Har du ikke dette
samfundsfokus, så fortvivl ikke – der er masser af gode ideer at gribe fat i.
Undersøg først om du allerede har et fokusområde, som du vil arbejde med (fx klima, miljø, socialt udsatte).
Tag et kig på dine konkurrenter, og se om du kan få lidt inspiration her. Se også gerne på de største og bedste virksomheder i din branche globalt. Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken.
Find ud af hvorfor du vil arbejde med CSR. Er det fordi du vil have flere kunder? Vil du differentiere dine produkter, så du kan tage en højere pris? Vil du tiltrække nye kolleger, som vil tænde på dit samfundsansvar? Vil du tiltrække nye investorer, som ved at en struktureret tilgang til CSR giver et højere afkast?
Alt efter dit mål skal du vælge de CSR tiltag, som hjælper med at nå målet. Herunder kommer en kort ideliste af CSR tiltag, som måske kunne give mening lige nu i din virksomhed.
Det er ofte en god ide at starte med at se på de enkle og lette CSR tiltag.
Fx kan du klimakompensere strømforbrug på dit website. Du kan sortere dit affald
bedre – og måske prøve at skabe mindre affald (fx genbrug af emballage eller
mindre udprintning). Det er desuden helt oplagt at se om du kan spare på
energien, og derved spare både på kronerne og CO2-udslippet. Det energi du
bruger kan du prøve at gøre så bæredygtig som muligt.
Har du fysiske
produkter, kan du overveje at få disse miljømærket med fx FSC, Svanen, EU
Blomsten eller Cradle2Cradle. Det giver også et fantastisk input i din
markedsføring.
Respekt for menneskerettigheder er meget vigtig, men svær at få skovlen under
som mindre virksomhed. Det vigtigste du kan gøre er dog at stille krav til dine
leverandører om at de (og deres leverandører) respekterer menneskerettighederne.
Dette gør du ved at lave et Etisk Leverandørkodeks (Code of Conduct), som
leverandørerne skal skrive under.
Du kan også overveje at hjælpe folk på
kanten af arbejdsmarkedet, ved at ansætte en fleksjobber, tilbyde
samfundstjeneste eller anden social ordning. Det kan give dig en super motiveret
medarbejder. Kontakt dit lokale jobcenter for at få kontakt med socialt udsatte.
Som samfundsansvarlig virksomhed skal du sørge for at andre kan se, hvordan
din virksomhed fungerer. Kodeordene er gennemsigtighed og ansvarlighed.
Du
kan med fordel opsætte en CSR strategi, http://www.csrkompasset.dk/hvad-er-csr
en række politikker og mål for hvad du vil opnå, en handleplan for hvordan du
vil opnå det, og en beskrivelse af hvad du har gjort for at tage et
samfundsansvar.
Det er vigtig at gøre sig klart hvorfor du skal markedsføre dig, og til hvem.
Som udgangspunkt vil det normalt give god mening at fortælle om sine CSR-bedrifter
på en særskilt underside på dit website.
Herudover giver det mening at lave en kort âCSR rapportâ årligt, hvor du opridser dine mål, bedrifter og planer for det kommende år. Hvis du har mindst 10 ansatte kan det anbefales at melde sig ind i FNs Global Compact, og indsende en årlig CSR rapport, hvorefter man må reklamere med deres logo.
Derudover er det jo vigtigt, at dine CSR historier kommer ud at leve
blandt din målgruppe. Det gøres oftest bedst via indlæg på de sociale medier.
Endelig er produktcertificeringer og mærkningsordninger jo flot reklame i sig selv.
Jeg håber du har fået blod på tanden, og allerede er i gang med at udtænke din helt egen CSR strategi. Husk på at hver virksomhed er unik, og du ikke bare kan kopiere din nabos CSR plan.
Der er desværre ikke en CSR facitliste du kan følge slavisk. Du skal blot gå i gang, og så følge din mavefornemmelse. Så er jeg sikker på at du vil komme til at se CSR som en værktøjskasse med masser af spændende metoder til at udvikle din virksomhed – til fordel for dig selv, dine kolleger, kunder og verden.
Vi må væk fra, at det kun er de rige, der kan lave business, og de fattige skal have hjælp
- Professor Yunus, Nobelpristage og stifter af Grameen Bank
![]() |
|
Sitemap |