Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Hvem er dine konkurrenter

Når du starter virksomhed, vil du altid have konkurrenter. Måske kan du ikke få øje på dem, men de skal nok være der.

Når man starter virksomhed, har man en tendens til at fokusere så meget på sit eget produkt eller sin egen ydelse, at man glemmer, at der er andre derude på det samme marked.

Du har måske kun øje for de to konkurrenter, du kender, og de kan ikke leve op til din standard. Prøv alligevel at vurdere din konkurrencesituation nøgternt og lær fra de bedste.

Vurdér konkurrencesituationen

  • Undersøg, hvad dine konkurrenter tager for samme ydelse/produkt
  • Undersøg, hvad konkurrenterne tager for et produkt, der løser samme problem som det dit løser (substitution)
  • Findes dine konkurrenter på netop dit marked?
  • Hvad laver dine konkurrenter rigtigt godt?
  • Hvor kunne de gøre det bedre?
  • Hvor er mit produkt forskelligt fra konkurrenternes?
  • Hvorfor skulle kunden købe mit produkt i stedet for konkurrentens?
  • Hvilke konkurrenceparametre er gældende inden for din branche?

Tillret dit produkt
Når du har analyseret dine konkurrenter, så tilpas dit produkt. Vurder, om der er et hul i markedet. Er der sket en udvikling i markedet, som konkurrenterne ikke tager højde for, noget du kan se, fordi du har undersøgt markedet?

Måske er der en indgroet forståelse af markedet, som de etablerede konkurrenter bare følger, fordi de altid har gjort det. Du kan til gengæld se, at det er tid til ændringer på netop dit marked.

DANA - A-kasse for selvstændige

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


Kreativitet forudsætter dyb viden om det specifikke.
- Søren Hougaard, fra bogen Iværksætterheld

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Kom i gang med markedsføring
Min første webshop
Hjemmeside på 20 minutter
Markedsanalyse - få viden om kunder
Salgskanaler for dit produkt
Din elevatortale - fortæl kort hvad du arbejder med
Brug dit netværk som afsæt til at sælge
Hvem er dine konkurrenter
Prisen på dit produkt - find den rette pris
Produktets værdi for kunden
13 måder at markedsføre en butik på
Andre emner:
Kom i gang med markedsføring
Registrering af virksomhed
Administration & Bøvl
Finansiering af start
Succesfulde iværksættere
Socialøkonomisk virksomhed