De gode råd er bl.a. indsamlet af det engelske firma Cobweb som i gennem mange år har registreret de handlinger iværksættere har fulgt, men hvor det ikke har ført noget godt med sig.
Her er de 8 råd:
Når du har fået en forretningsidé eller udtænkt et koncept, skal du ikke spille et sekund med at gentænke hvilken værdi din ide eller koncept har, du skal bare komme i gang med at udføre den. Hvem har sagt at man ikke starte virksomhed inden for områder man ikke har så meget kendskab til?
Du har i hvert fald set mange virksomheder inden for samme branche, der tjener styrtende med penge og de er ikke dygtigere end dig.
Du ved hvad du vil sælge, og du ved at kunderne vil blive vilde med dit produkt. Det sælger nærmest sig selv. Du er selv vild med det og dine gode kammerater siger også, det er vildt godt. Nu står alle i Danmark og måske endda i hele verden klar til at købe og du vil tjene millioner.
At undersøge lidt mere om dine mulige kunders forhold til produktet er spild af tid, for hvem kender produktet bedre end dig? Konkurrenter har du heldigvis ingen af.
Det eneste folk tænker på er at det skal være billigt, så du vil være billigst på markedet. Er du billigst, så blæser du alle konkurrenterne af banen.
Det med at have et ordentligt dækningsbidrag på det du sælger og lave kalkulationer på dine produkter er noget revisorer og pessimister har fundet på. Sælger man godt så kommer pengene bare rullende.
Du har et godt produkt og den bedste markedsføring er mund-til-øre. Når kunden har prøvet dit produkt så fortæller de til 10 personer og de 10 personer fortæller det til 10 andre og så kommer kunderne.
For øvrigt er de fleste markedsføringskroner spildt, så hvorfor bruge tid og penge på at sælge, når der er også så meget andet at lave i virksomheden.
Banker, bogholdere, revisorer og nogle gange ægtefæller er fødte pessimister. Er kassekreditten og likviditet trukket til det yderste begynder de straks at råbe op.
De kan slet ikke se, at det gode salg er lige om hjørnet og at det er nødvenligt at beholde Porschen som firmavogn.
Der er grænser for hvad man skal spørge om for så får man bare nej. Fødevarermyndighederne skal sgu ikke bland sig i, hvordan jeg laver mit cafe-køkken eller bestemme hvilke proteindrikke jeg skal sælge.
Elektriske artikler eller børnelegetøj importeret fra Kina er der heller ikke nogen der skal fortælle mig, hvad jeg skal gøre med. Virker det så virker det.
Starter du virksomhed med en god ven, behøver I ikke at aftale, hvordan I vil drive virksomheden sammen. I kender hinanden og kan aldrig blive uvenner, så det skal nok gå.
Det er alt for besværligt at lave aftaler om alle ting og et ord er jo et ord.
Du har et es i ærmet, hvis det ikke går: Du kan erklærer dig konkurs. Der er så mange virksomheder der går konkurs og så starter de bare op dagen efter igen.
Der er ingen problemer i konkurs; banken betaler og du kommer glad og stolt videre. Hvor galt kan det gå og at fejle som iværksætter er vel helt normalt?
Fejl slår tabere ud, fejl inspirerer vinderne.
- Robert T. Kiyosaki, amerikansk forretningsmand
![]() |
|
Sitemap |