Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Formål for socialøkonomisk virksomhed

Det er utænkeligt, at en socialøkonomisk virksomhed ikke har et rimeligt klart formål med det, den laver

En almindelig iværksættervirksomhed har sjældent en dybere formuleret mission med den aktivitet, iværksætteren vil starte. Iværksætteren har fået en ide, og vil nu forsøge at få den til at virke og så tjene nogle penge på ideen.

Måske får virksomheden en vision og mission, når den har eksisteret nogle år.

Sådan er det ikke for den socialøkonomiske iværksætter. Han eller hun starter med en mission og må så finde aktiviteter, der kan opfylde denne mission. Det er dog ikke unormalt, at den aktivitet der bliver valgt, har rod i iværksætterens personlighed, faglighed og hvem han kender.

Beskriv formålet
Når du laver en socialøkonomisk forretningsplan, skal du som minimum have beskrevet følgende områder:

  1. Virksomhedens formål/mission
  2. Målgruppen, der skabes social værdi for
  3. Hvordan værdien til målgruppen skabes

1) Virksomhedens formål/mission
Virksomhedens mission er en ā€¯handlingsplanā€¯, som ledelsen skal være i stand til at kommunikere til offentligheden. Missionen er den styrende kraft i organisationen ā€“ den man retter sig efter, hvis man er i tvivl om, i hvilken retning virksomheden skal udvikle sig.

Eksempler på en mission for socialøkonomiske virksomheder

  • Vi laver mad af høj kvalitet og skaber beskæftigelse for døve
     
  • Gennem mode, kunst og kulturelle kampagner skaffer foreningen midler til støtteprojekter der hjælper ofre for Human Trafficking
     
  • Baisikeli is a privately held company dedicated to improving life conditions and enhancing low cost mobility of the poorest people in the world
     
  • BEVAR beskæftiger sig med at bevare ved at genbruge. Vi bevarer tekstiler, der er for gode til at smide ud.
     
  • Blindes Arbejde fra 1929 skaber beskæftigelse for blinde og svagsynede inden for håndværk, IT og markedsføring

2) Vi skaber social værdi til følgende målgrupper
For at kunne målrette sit arbejde skal virksomheden vide hvilken målgruppe, man vil gøre godt for. Da det er en socialøkonomisk virksomhed, vi taler om, kan det være svært at adskille "målgruppe at gøre godt for" og "kundegruppen", der skal købe virksomhedens produkter og ydelser.

I den socialøkonomiske forretningsplan skal man forsøge at adskille de to målgrupper. Det giver klarhed i arbejdet og den kommende kommunikation til omgivelserne, at man kender sine målgrupper.

Eksempler på målgrupper/områder:

  • Autister der skal arbejde med IT fejlfinding
  • Isolerede indvandrerkvinder skal bruge deres kompetencer som kokke
  • Småbønder i u-landene skal sælge varer på fair vilkår
  • Mindske madspild fra danske husholdninger og fra supermarkeder

3) Vi skaber social værdi til målgruppen
Ved at forholde sig til dette udsagn, bliver man tvunget til at vurdere, om man virkelig leverer social værdi til målgruppen, eller man blot tilfredsstiller  sin egen samvittighed.

Er det mennesker, der er målgruppen, ligger den sociale værdi ofte i at være en del af en bevægelse eller en virksomhed, der arbejder på normale vilkår som alle andre virksomheder. Slut med at være klient og i stedet være en del af det aktive samfund.

Eksempler på social værdi til målgruppen:

  • Grøn koncert er en bevægelse og en virksomhed, der tjener mange penge til muskelsvindlere
  • De mange socialøkonomiske cafeer skaber et ægte arbejdsfællesskab for socialt udsatte ved at sælge mad til betalende kunder
  • Salg af fair trade produkter hjælper fattige bønder i ulande til at skabe egen indkomst
  • Salg af magasinet Hus Forbi gir selvværd hos hjemløse og 10 kr. per solgt blad


Ideas are useless unless used. The proof of their value is their implementation. Until then they are limbo.
Theodore Levitt

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Download social virksomhed
Socialøkonomisk virksomhed
Socialøkonomisk forretningsplan
Socialøkonomisk business model canvas
Mini-socialøkonomisk forretningsplan
Socialøkonomisk gobelin - tegning af livet som soc iværksætter
Formål socialøkonomisk virksomhed
Kommunen og socialøkonomisk virksomhed
Registreret socialøkonomisk virksomhed - RSV
Socialt arbejde kan måles
Andre emner:
Kom i gang med markedsføring
Registrering af virksomhed
Administration & Bøvl
Finansiering af start
Succesfulde iværksættere
Socialøkonomisk virksomhed