Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Produktets værdi for kunden

Når du skal sælge dit produkt eller din service, er det vigtigt at vide, hvilken værdi det giver kunden.

Hvad er det, der skal gøre, at kunden vil vælge dit produkt frem for konkurrentens?

10 eksempler på værdi for kunden

Når du skal kikke efter områder, hvor dit produkt eller ydelse kan skille sig ud fra konkurrenternes, kan du prøve at lede inden for disse 10 hovedområder.

  1. Nyhed – har dit produkt eller ydelse en ny eller andreledes måde at fungere på?


  2. Det præsterer bedre – fungerer dit produkt på en bedre måde end konkurrenternes?


  3. Individuel tilpasning – kan du gøre dit produkt personligt og individuelt?


  4. Opgaven bliver løst – en outsourcet opgave bliver altid løst uden kunden skal bekymre sig, fx opdatere kundens Facebook side, samle affald eller det admonistrative bøvl bliver løst


  5. Design – dit produkt eller service har bare et meget flottere udtryk end konkurrentens


  6. Brand/status – du bor dyrt og flot eller blandt kunstnere i det kreative iværksætterhus


  7. Minimere omkostninger – kan du argumentere for at dit produkt minimerer kundens omkostninger?


  8. Minimerer risiko – kan du minimere risikoen for køber med garanti eller ombytningsret?


  9. Tilgængelighed – har du fundet en måde at gøre noget kompliceret nemt, fx købe eksotiske frugter eller online deling af værktøj i en boligforening


  10. Bekvemmelighed/anvendelighed – fx har Boxit og andre firmaer gjort det nemt at opbevare overskudsting fra hjemmet

For virkelig at komme til at kende din kunde godt, så udarbejd en persona på din ideelle kunde.

Sælg på andet end pris

Mange har en tendens til at tro, at "bare jeg sælger varen 10% billigere end konkurrenten, skal det nok gå." Det er dog ofte en dårlig "forskelsværdi" at introducere.

For det første er den meget nem at kopiere for konkurrenten, da det blot kræver en ændring af prislisten på hjemmesiden. Så er den forskel væk.

For det andet kræver det en del penge at drive en virksomhed, og hvis man ikke får en ordentlig pris for sin ydelse eller sit produkt, bliver det svært at overleve. Hver gang man sænker prisen, skal man sælge mere for at opnå den samme indtjening.

Konsulenten skaber værdi

Hvis du fx sælger HR-ydelser som fx ansættelsessamtaler, planlægning af MUS-samtaler, personaleudvikling, håndtering af afskedigelsessager mv., hvad kan du så gøre for at skille dig ud fra de andre HR-konsulenter?

Måske synes kunden, det er dejligt at handle med dit firma fordi:

  • Du har specialiseret dig inden for sundhedssektoren
  • Du har en fortid som sygeplejerske
  • Du bor i den samme mindre provinsby som kunden
  • Du har arbejdet i flere lægehuse
  • Du har en troværdig udstråling
  • Du er en mand
  • Du er en kvinde
  • Du er meget hurtig til at svare på mails
  • Du er dejligt uformel
  • Du har erfaring fra udlandet

Du skal være en bedre sælger

Hvis din ydelse slet ingen fordele har i forhold til konkurrerende ydelser, bliver det vanskeligere at sælge ydelsen, men ikke umuligt. Du skal blot udføre et bedre salgsarbejde end dine konkurrenter.

Måske ringer du til 20 potentielle kunder hver dag for at få arbejde i hus. Din konkurrent, der måske er fagligt bedre end dig, venter på, at telefonen skal ringe. Der er stor sandsynlighed for, at det er dig, der får kunderne.

Afprøv gratis et regnskabsprogram

Toke er iværksætteren bag regnskabsprogrammet Billy. Han satte sig for at lave Danmarks nemmeste regnskabssystem.

Han er så stolt af det, at han giver dig en 30 dages gratis prøveperiode - der er ingen binding efter 30 dage.
20.000 virksomheder bruger allerede programmet.

2 minutter og du er i gang
Billy er et et online regnskabsprogram. Når du registrerer dig, får du en kort introduktion, og du er klar til at bruge programmet. Så nemt er det faktisk.
Klik, indtast email og kom i gang

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


Der ingen grund til at vente. At blive iværksætter er en lang læringsproces.
– Savannah Britt, ejer af Girlpez Magazine

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Kom i gang med markedsføring
Min første webshop
Hjemmeside på 20 minutter
Markedsanalyse - få viden om kunder
Salgskanaler for dit produkt
Din elevatortale - fortæl kort hvad du arbejder med
Brug dit netværk som afsæt til at sælge
Hvem er dine konkurrenter
Prisen på dit produkt - find den rette pris
Produktets værdi for kunden
13 måder at markedsføre en butik på
Andre emner:
Kom i gang med markedsføring
Registrering af virksomhed
Administration & Bøvl
Finansiering af start
Succesfulde iværksættere
Socialøkonomisk virksomhed