Startupsvar.dk
Powered by FRIE Selvstaendige
info@startupsvar.dk

Internationalisering af din webshop

Har du en god og velfungerende webshop i Danmark er det en oplagt mulighed også at forsøge at sælge til udlandet.

Startupsvar.dk har fået Kristoffer Hjerrild der er indehaver af webshoppen winkwink.dk som sælger sexlegetøj og lingeri til at fortælle, hvordan de startede på det svenske marked.

Er der plads til din webshop på et nyt marked?

Inden man sætter det hele i gang er det selvfølgelig nødvendigt at undersøge markedet på kryds og tværs. Det kan f.eks. være du skal lave en konkurrenceanalyse og en markedsanalyse

Svensk konkurrentanalyse

En konkurrentanalyse kan man komme langt med ved at søge på Google i det pågældende land. Man får et godt overblik over, hvem der er mest synlig på relevante søgninger.

Jeg brugte Google da jeg skulle undersøge markedet for sexshops så jeg søgte sexlegetøj på svensk "Sexleksaker" og fik herefter listet mulige konkurrenter og kunne derfor danne mig et godt overblik over mine konkurrenter på det svenske marked. Her kunne jeg f.eks. danne mig et overblik over hvad der var den mest populære vibrator og frække undertøj på de shops.

Markedsundersøgelse

Når du har dannet dig et billede af konkurrenterne er det en god ide at gå lidt dybere ned i detaljerne og lave en markedsundersøgelse. Hvor stort er markedet? Hvordan er forbrugerne i det pågældende land? Er det et marked i vækst?

Det kræver lidt mere arbejde end en søgning på google. Her kan det være en god ide at kigge rundt omkring for artikler om markedsundersøgelser netop i din branche. Måske du er heldig at finde noget.

Danske ambassader i udlandet

Der ligger rigtig god viden om udenlandske markeder på Eksportrådets/Danske ambassaders hjemmeside. Se f.eks. Danmark i Sverige.
Find dit eksportland ved at google "Danmark i xx-land"

Oversættelse

Har du besluttet dig for at gå ind på et nyt marked er der en masse praktiske opgaver der skal løses. Det første du skal gøre er at finde en som kan oversætte din shop og hjælpe dig med markedsføring i det land du ønsker at gå ind i.

Det er faktisk ikke så svært at finde en oversætter, hvis du er lidt kreativ. F.eks. fandt jeg Facebook-sider med "svenskere i Danmark" og du kan gøre tilsvarende.

Fragt

Hvis du sælger fysiske varer skal du sørge for at du har ok fragtpriser til det land du vil eksportere til. Det kan nemlig være lidt af en killer. Husk også at leveringstid er vigtig. Her bør du nok kigge på Post DK eller GLS

Betalingsmetoder

Hvilke betalingsmetoder benytter de i det land du skal ind i? F.eks. benytter de Klarna i Sverige og det er væsentlig anderledes fra det man kender til i Danmark. I Tyskland er de vilde med bankoverførsel og Paypal. Husk at nærlæse betalingsmetoderne i det land du går ind i!

Prisen

Kan du matche dine konkurrenter på prisen? Det kan være du er en i priselastisk branche hvor prisen er 80% af beslutningen.

Kundeservice

Hvad gør du ved kundeservice? Hvis det er et naboland kan du måske overleve med lidt dansk/svensk, dansk/norsk men det er nok lidt svært at gå ind i Polen uden en rigtig kundeservice på polsk.

Moms og e-handel med udlandet

Når du sælger til forbrugere i andre EU-lande skal du blot lægge den danske moms oven i, som når du sælger til danskere. Får du succes med online handel i udlandet skal du dog ved en bestemt omsætning have et momsnummer i det pågældende land.

Eksempelvis skal du ansøge om momsnummer, når du runder 320.000 SEK i Sverige og i Tyskland er det 100.000 EUR. Det afhænger lidt af landet hvor højt det er.

Det er da også et plus at have et momsnummer i det pågældende land, da det skaber troværdighed for kunden at det ser "lokalt" ud.

Strategiplan til internationalisering af webshop

Skal du ud og søge ekstern finansiering eller overtale vigtige partnere om at være med i dit ønske om at gå ind på et nyt marked, kan du med fordel lave en plan for den strategi, du vil benytte. Den er også god til at skærpe din egen planlægning og øge muligheden for succes.
Download strategiplan til internationalisering af din webshop

A-kasse for iværksættere og selvstændige...

Hvorfor stå i en A-kasse, når man er selvstændig?
En A-kasse er en forsikring imod arbejdsløshed der sikrer dig økonomisk.

I Danmark har man mulighed for at modtage forskellige ledighedsydelser, alt efter ens situation, dette gælder også selvstændige.

En af ydelserne hedder dagpenge, dette er den højeste ydelse man kan opnå som ledig, og det er en væsentlig højere sats end kontanthjælp.

Det kræver at man er medlem af en arbejdsløshedskasse, også kaldet en A-kasse.

Så se mere om en a-kasse for selvstændige: Frie.dk

Jamen, jeg er allerede medlem af en anden a-kasse? – Det gør ikke noget, det er nemt nok, Frie opsiger dit medlemsskab og sikrer, at din anciennitet flytter med. Og hvis du har betalt forud får du de penge retur igen.

Så tøv ikke. Se mere her: Frie.dk

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


Whatever you can do, or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it.
- Johan Wolfgang von Goethe

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Hjælp til salg og markedsføring
Tilmeld dig nyhedsbrev
SWOT-analyse - skab overblik for din virksomhed
Salgsbrev efter AIDA metoden
Persona – sådan ser min kunde ud
Telefonsalg til potentielle kunder
Følg markedsføringsloven
Markedsføringsplan
Salgsteknikker
5 enkle tips til søgemaskineoptimering - SEO
Internationalisering af din webshop
Andre emner:
Regnskab og bogføring
Personen bag virksomheden
Hjælp til salg og markedsføring
Jura og din virksomhed
Få et større overskud
Ansatte i virksomheden