Startupsvar.dk
co/ Navitas, Inge Lehmanns Gade 10
8000 Aarhus C
info@startupsvar.dk

Kom i gang med markedsføring

Mange iværksættere går så meget op i at lave det bedste produkt, at kunderne får anden prioritet.

Det er ikke så godt, da det er kundens køb af ens produkt, der skaber succesfulde virksomheder.

Når du har du fundet ud af, at du gerne vil sælge børnetøj, softwareløsninger eller grafisk design, bør din næste tanker være:

  • Hvem er mine kunder?
  • Hvordan får jeg kontakt med dem?

Hvem er kunderne?

Du har sandsynligvis en formodning om, hvem dine kunder kan være, men du har nok ikke foretaget en analyse eller undersøgelse af det.

Her er nogle spørgsmål, du kunne stille dig selv og dine kunder. Svarerne og analysen af svarerne kan danne grundlag for din markedsanalyse – som kan indgå i din forretningsplan:

  • Er det virksomheder eller forbrugere?
  • Hvor mange kunder er der?
  • Er de mænd, kvinder, seniorer?
  • Er det store eller små virksomheder, jeg skal kontakte?
  • Hvor mange er der totalt i Danmark eller i Europa?
  • Hvad beskæftiger de sig med i fritiden?
  • Hvad er prisen, de vil betale for ydelsen?
  • Hvor køber de min ydelse henne i dag?
  • Hvordan lyder din elevatortale til kunden?

Hvad er det realistiske antal kunder

Det kan være forholdsvis nemt at finde det potentielle antal kunder, der vil købe dit produkt eller din ydelse. Det er straks sværere at vurdere, hvor mange af de potentielle kunder, der kunne tænkes at købe netop det produkt, du udbyder.

Spørg 5 potentielle kunder

For at kunne komme med et kvalificeret bud, kan du f.eks. interviewe fem potentielle kunder og høre, om de ville købe dit produkt frem for det, de bruger i dag.

Bare det at tale med fem mulige kunder – der ikke er dine venner – giver en uvurderlig viden om dine kunders ønsker.
Du kan også i samtalen med kunderne vurdere dine konkurrenters styrke i forhold til din. Kontakt også branchekendte personer og hør deres vurdering af dit produkt.

Gammel arbejdsplads som kunde

Du kan også være i den lykkelige situation, at du allerede har fem kunder, når du starter, eller at du har aftalt med din gamle arbejdsplads, at den vil købe mindst 500 timers arbejde hos dig de to første år.

Markedsføring og salg til kunderne

Når du ved hvem, dine kunder er, skal du finde en god måde at kontakte dem og få fat i dem på. Du skal derfor sikre, at der er god tid i din arbejdsuge til at kontakte kunder – måske sammenlagt en dag om ugen.

Der findes ikke én rigtig måde at kontakte kunder på. Måderne afhænger meget af, hvilken branche du er i, konkurrencesituationen og hvordan du er forskellig fra dine konkurrenter.

Markedsføring på 11 måder

Her er en ikke udtømmende liste af måder at kontakte kunder på:

  1. Tag telefonen og ring – telefonsalg
  2. Skriv at godt salgsbrev og brug AIDA metoden
  3. Brug Google Ad Words
  4. 5 vigtigste tiltag for Søgemaskineoptimering - SEO
  5. Lav persona på dine kunder
  6. Kontakt dit netværk
  7. Brand dig selv på de sociale medier
  8. Opsøg kundeemner på konferencer
  9. 13 måder at markedsføre din butik eller restaurant på
  10. Læg flyers i postkasser
  11. Skriv en bog

Få flere idéer ved at læse om salgs- og kontaktparametre og de andre salgs- og markedsføringsartikler her på hjemmesiden.

Afprøv gratis et regnskabsprogram

Toke er iværksætteren bag regnskabsprogrammet Billy. Han satte sig for at lave Danmarks nemmeste regnskabssystem.

Han er så stolt af det, at han giver dig en 30 dages gratis prøveperiode - der er ingen binding efter 30 dage.
20.000 virksomheder bruger allerede programmet.

2 minutter og du er i gang
Billy er et et online regnskabsprogram. Når du registrerer dig, får du en kort introduktion, og du er klar til at bruge programmet. Så nemt er det faktisk.
Klik, indtast email og kom i gang

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


Det sværeste ved at være iværksætter er at du fejler 10 gange for hver succes.
– Adam Horwitz, amerikansk iværksætter

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Kom i gang med markedsføring
Min første webshop
Hjemmeside på 20 minutter
Markedsanalyse - få viden om kunder
Salgskanaler for dit produkt
Din elevatortale - fortæl kort hvad du arbejder med
Brug dit netværk som afsæt til at sælge
Hvem er dine konkurrenter
Prisen på dit produkt - find den rette pris
Produktets værdi for kunden
13 måder at markedsføre en butik på
Andre emner:
Kom i gang med markedsføring
Registrering af virksomhed
Administration & Bøvl
Finansiering af start
Succesfulde iværksættere
Socialøkonomisk virksomhed