Du er forhåbentlig selv helt vild med din virksomhedsidé . Det er dog lige så vigtigt, at kunderne kan lide idéen og vil købe de produkter, der udvikles ud fra den.
Du skal gøre det til en vane at tjekke dine idéer og ydelser på virkelige kunder. Det behøver ikke at være svært eller dyrt at få feedback fra de kunder, der kunne tænkes at købe din ydelse eller dit produkt.
Folk der arbejder professionelt med at analysere markedet vælger ofte at udarbejde enten en kvalitativ markedsanalyse eller en kvantitativ analyse. Eller begge to for at få det mest retvisende billede af markedet.
Den kvantitative analyse bruges til at fastslå størrelsen eller omfanget af bestemte holdninger, vaner, forudsætninger eller meninger om bestemte varer osv.
Du laver fx et spørgeskema med relevante spørgsmål som giver dig oplysninger i forhold til en kundes tanker om dit produkt. Spørgeskemaet kan du lave i Google Analyse og du kan bruge din Facebook profil til at samle svar til dit spørgeskema.
På denne måde kan du få fx 50 personers mening og prisen, farven eller funktionen af dit produkt. Du får kvantitet men ikke nødvendigvis en kvalitativ vurdering af dit produkt eller service.
Skal du have en kvalitativ og dybere vurdering af dit produkt skal du ofte interviewe mulige kunder. Du kan lave interview via telefonen, møde kunden i et storcenter eller invitere en større gruppe på kaffe.(fokusgrupper/gruppeinterviews).
Disse interviews bruges ofte som redskab til at få bekræftet eller afkræftet hypoteser om f.eks. forbrugsmønstre, livsstil, forbrugernes holdninger, ønsker eller andet.
Hvis du blot tager dig sammen til at interviewer fem personer, vil du få stor og nyttig viden om dine kunder.
Arbejdet med at lave markedsanalyse foregår på to forskellige måder:
Desk research er ofte det første, du foretager dig. Det kan gøres her og nu og uden megen forberedelse. Åbn din computer og led fx efter:
Ved field research skal du være mere aktiv. Du skal selv opsøge mulige kunder og konkurrenter og høre deres mening. Var du en stor virksomhed, ville du have hyret et markedsanalysebureau til at udføre opgaven, men det er du ikke.
Du må klare dig med, hvad du har, og det er ofte nok. Prøv fx:
Du vil blive forbavset over, hvor meget ny viden du vil få om dine kunder blot ved at tale med dem. Prøv det, det er gratis, og du vil undgå mange fejltagelser.
Alt hvad du behøver for at blive iværksætter og ændre verden er en arbejdende hjerne - og stort set intet andet.
– Adora Svitak, amerikansk forfatter
![]() |
![]() |
Sitemap |