Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Brug dit netværk som afsæt

De personer, du gennem livet har haft kontakt til, bliver mere interessante, når du har virksomhed. Også nye kontakter er vigtige.

De er dit netværk, og de kan hjælpe dig med at få succes.

Der findes ingen bedre personer til at hjælpe dig end dem, du kender i dit netværk – hvis altså du har opført dig anstændigt over for dem. Det er personer fra din familie, venner, studiekammerater, sportskammerater, kollegaer, tidligere kolleager m.v.

Nu er jeg selvstændig

Det første du skal gøre, når du har startet virksomhed, er at kontakte dit netværk med en personlig mail og fortælle, at du nu er blevet selvstændig. I mailen skal du levere din elevatortale og henvise til din hjemmeside.

Dit netværk kender dig som hende der arbejder hos reklamebureauet, kommunen eller hos LEGO. De skal vide, du nu har startet et nyt liv som selvstændig. Ved de ikke det, kan de ikke hjælpe dig.

Ambassadører

Nogle i dit netværk kan blive gode ambassadører for dig og anbefale dig for kunder. Det kan være dine tidligere kollegaer eller studiekammerater, som i dag måske sidder i stillinger, hvor de har brug for netop dit produkt eller serviceydelse.

Vidensleverandører

Andre i dit netværk sidder måske inde med viden, som du har brug for. Spørg dem, hvis du mangler viden – de vil garanteret hjælpe.

Udvid dit netværk

Som selvstændig skal man konstant udvide sit netværk, da det viser sig at mange kunder kommer gennem netværk. Netværk kommer ved at være aktivt opsøgende både online og offline.

Opsøgende online arbejde er blive aktiv på diverse sociale platforme eller skrive på diverse blogs. Offline er at forlade dit kontor og deltage i fysiske arrangementer, hvor der er mulighed for at møde nye mennesker.

LinkedIn

Det sociale netværk LinkedIn er også et sted, du bør være på som selvstændig. LinkedIn er der, hvor man møder hinanden professionelt på grund af sit arbejde eller som indehaver af en virksomhed.

Her er du i stand til at skrive om interessante professionelle ting, som måtte interessere andre professionelle. Du kan også være aktivt opsøgende for nye relationer.

Facebook

Facebook er et mere personligt netværk, men også her kan du fortælle om alt det spændende, der sker med dig som selvstændig. Det kan være, at nogle af dine personlige udfordringer kan være med til at brande dig som selvstændig blandt dine venner.

Lær at netværke

Du bør også lære at ā€¯netværkeā€¯. Gå til seminarer, messer, møder og andre steder, hvor man mødes, og start en konversation med relevante personer. Beslut dig til f.eks. at tale med mindst fire forskellige personer.

Når du netværker skal du ikke "sælge" snare tværtimod. Du udforsker mulige relationer, og hvis du har mulighed for det, så giv noget af dig selv uden at forvente noget tilbage. Det er et godt udgangspunkt for en ny relation i dit netværk.
Læs evt. bogen Networking af Simone Lemming Andersen - en nem lille sag, der kan have stor virkning.

6 trin til professionel networking:

  1. Find via deltagerliste eller intuition en person at kontakte
  2. Small talk kort tid – evt. om arrangementer, I er på
  3. Spørg hvad han eller hun laver
  4. Kommenter på hendes eller hans kommentarer
  5. Fortæl hvad du laver
  6. Vurdér, om I har noget til fælles, og hvis ikke så sig: ā€¯Spændende at tale med dig, men nu skal jeg lige tale med ham derovre. Hyggeligt at møde digā€¯

Brug kun to minutter sammen hvis du vurderer, at I ikke kan berige hinanden. Videre til den næste.

Konfirmationer, bryllupper og klubfesten kan også være gode netværkssteder.

Få mere inspiration om at bruge netværk fra Startvækst.dk


Visioner der ændrer verden udspringer fra indsigt, erfaring, sensitivitet og intuition.
- Søren Hougaard, fra bogen Iværksætterheld

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Kom i gang med markedsføring
Min første webshop
Hjemmeside på 20 minutter
Markedsanalyse - få viden om kunder
Salgskanaler for dit produkt
Din elevatortale - fortæl kort hvad du arbejder med
Brug dit netværk som afsæt til at sælge
Hvem er dine konkurrenter
Prisen på dit produkt - find den rette pris
Produktets værdi for kunden
13 måder at markedsføre en butik på
Andre emner:
Kom i gang med markedsføring
Registrering af virksomhed
Administration & Bøvl
Finansiering af start
Succesfulde iværksættere
Socialøkonomisk virksomhed