Startupsvar.dk
Powered by FRIE Selvstaendige
info@startupsvar.dk

Persona – sådan ser min kunde ud

Hvis du laver en personlig beskrivelse af din kunde bliver salget meget nemmere.

Der er mange parametre der skal passe sammen for at kunden overfører sine penge til dig. Et af de vigtigste er dog at du kender din kunde så godt, at du nærmest føler hans behov, ønsker og drømme.

Kender du kundens behov, ønsker og drømme, kan du præsentere dit produkt på en sådan måde at han med glæde vil handle med dig.

Ind i kundens hoved

En måde du kan trænge ind i kunden hoved på er at udarbejde en persona. En persona er en semi-fiktiv beskrivelse af din ideelle kunde, der er baseret på data om virkelige kunder og kvalificerede gæt på egenskaber i forhold til demografi, adfærdsmønstre, motivationer og mål.

Har du flere kundetyper laver du en persona på hver kundetype.

Skabelon til en persona

En persona må ikke være en kedelig opremsning af fakta. Den skal være som en god historie du fortæller til en ven. Her er nogle karakteristika du kan bruge til at udvikle kundens persona:

  • Navn
  • Alder
  • Job
  • Påklædning
  • Personlige og professionelle ambitioner
  • Problemer og udfordringer
  • Interesser
  • Adfærd på sociale medier
  • .....

Find også et foto du synes ligner din persona. Et foto gør din fortælling endnu mere nærværende.

Eksempel på en persona

Du har startet en webshop, der sælger smukke smykker til voksne kvinder. Smykkerne er moderne i sit udtryk og er produceret bæredygtigt og socialt ansvarligt af enlige mødre i Sydafrika.
En af de målgrupper, der kunne være kunder hos dig er veluddannede kvinder med godt job.

En persona fra denne målgruppe kunne se sådan ud:

Helga Pi Johannesen – en persona

Helga Pi Johannesen er kontorchef i Region Syddanmark i afdelingen for brugerdreven innovation. Hun har 15 personer under sig og hun synes, det er et rigtigt spændende job med både udfordringer og personlig tilfredsstillelse.

Hun er uddannet cand. link merc. fra Aarhus Universitet, 44 år og gift med Johannes, der har en overordnet stilling i en bank og de bor begge i Odense.

Helga er formand for et netværk af erhvervskvinder i Odense og i bestyrelsen for den internationale skole. Hun elsker at rejse og møde mennesker og er ofte ude og holde foredrag om brugerdrevet innovation – Som hun også underviser i på SDU.

Helga køber dyrt men casual tøj til arbejdet og går ofte med smykker, der på en diskret måde fremhæver smag og holdning.

Hun slapper af sammen med Alt For Damerne, en god bog, læser Politiken og Facebook kan hun heller ikke holde sig helt fra. LinkedIn bruger hun til professionelt brug. Hun føler sig privilegeret og vil gerne hjælpe andre.

Hvordan ser dine personaer på dine ideelle kunder ud?

Læs mere om persona på BrandMovers hjemmeside.

A-kasse for iværksættere og selvstændige...

Hvorfor stå i en A-kasse, når man er selvstændig?
En A-kasse er en forsikring imod arbejdsløshed der sikrer dig økonomisk.

I Danmark har man mulighed for at modtage forskellige ledighedsydelser, alt efter ens situation, dette gælder også selvstændige.

En af ydelserne hedder dagpenge, dette er den højeste ydelse man kan opnå som ledig, og det er en væsentlig højere sats end kontanthjælp.

Det kræver at man er medlem af en arbejdsløshedskasse, også kaldet en A-kasse.

Så se mere om en a-kasse for selvstændige: Frie.dk

Jamen, jeg er allerede medlem af en anden a-kasse? – Det gør ikke noget, det er nemt nok, Frie opsiger dit medlemsskab og sikrer, at din anciennitet flytter med. Og hvis du har betalt forud får du de penge retur igen.

Så tøv ikke. Se mere her: Frie.dk

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


Hvis du virkelig ønsker at gøre noget, så finder du en løsning. Hvis ikke, så finder du på en undskyldning. Jim Rohn, Amerikansk iværksætter

 

Sitemap