Startupsvar.dk
co/ Navitas, Inge Lehmanns Gade 10
8000 Aarhus C
info@startupsvar.dk

Salgsbrev efter AIDA metoden

Et salgsbrev er en uopfordret kontakt til en mulig kunde, du som iværksætter formoder, vil have glæde af dit produkt.

Som iværksætter skal du sælge dine produkter eller ydelser. En af de måder du kan komme i kontakt med en mulig kunde, er at sende ham et brev eller en mail. Der er dog også mange andre måder at kontakte kunder på.

Mail eller brev

Om du skal sende en uopfordret mail eller et brev med postvæsnet, kan være svært at vurdere. Fordelen ved et brev er, at virksomheder får meget få breve i dag. Får man et brev, bliver det ofte åbnet, og så har du jo kontakten.

At sende mail er hurtigt, og kan du skrive en relevant og interessent tekst i emnefeltet, har du måske kontakten med det samme. Mailen kan dog nemt forsvinde blandt de mange andre mails, din kunde får hver dag.

Nogle produkter og ydelser egner sig måske bedre til mail end brev, så vurdér selv, hvad du finder mest passende til dit produkt.

AIDA skabelon til slagsbrevet

Om du sender mail eller brev, så kan du bruge AIDA skabelonen til at udforme teksten efter. AIDA skabelonen følger dette mønster:

  • A står for at skabe Attention – skab opmærksomhed
  • I står for Interesse for budskabet – få kunden til at interessere sig for emnet
  • D står for Desire/købslyst – få kunden til at ønske dit produkt
  • A står for Action – få kunden til aktivt at handle på brevet

Eksempel på AIDA salgsbrev

Du er webudvikler og ved, at inden for de næste år bør alle hjemmesider være responsive – responsiv betyder, at hjemmesider kan vises på både PC, tablets og smartphones.

Hvordan kan du lave et salgsbrev, der sælger ydelsen at "lave web sites responsive"? F. eks.

Attention

  • "Du har mistet 40 % af brugerne på hjemmesiden".

Dette kunne være den sætning, der får direktøren af virksomheden til at stoppe op: "40 % det er meget, hvorfor det?" Hans opmærksomhed er vagt.

Interest

  • "Hvert år stiger brugen af tablets og smartphones med 30 % i forhold til sidste år. Brugerne søger internettet med deres nye apparater, og kommer de til jeres hjemmeside, forsvinder de hurtigt. Den læses nemlig meget dårligt på de små skærme."

Nu er der forståelse for problemet og interessen er forhåbentlig vagt.

Desire

  • "Problemet med at læse jeres ellers meget gode hjemmeside er meget stort for besøgende på hjemmesiden, og derfor mister I sandsynligvis kunder. Men problemet kan løses.
    Vi har den tekniske indsigt og designmæssige kapacitet til at udbedre problemet, lige meget hvilket hjemmesidesystem, I bruger.
    Kontakt os, og vi laver en analyse af opgavens omfang og kommer med et bindende tilbud, der sikrer hjemmesidens fremtid."

Er problemet opfattet af kunden, får han forhåbentlig lyst til at udbedre problemet. Og det er jer, der skal løse det.

Action

  • "PS – Kontakt os for gratis analyse af problemets størrelse inden 10 dag. Derefter koster analysen 5.000 kr."

Det er altid dejligt at spare penge, og måske får dette tilbud virksomheden til at beslutte sig hurtigt og kontakte allerede i dag.

PS

Husk altid at stile brevet eller mailen personligt til modtageren. Gør du ikke det, falder succesraten betragteligt.

Ring altid

Du skal altid kontakte den mulige kunde telefonisk. Det øger succesraten med 20 % eller mere. En mail eller et brev uden efterfølgende telefonkontakt giver en respons på omkring 1 %.

Genfremsend mail

Har du sendt en mail, som ikke er blevet svaret på, kan du også genfremsende den. Skriv evt.:

  • Jeg sender denne mail igen, da den sikkert ved et uheld, har gemt sig blandt de mange andre mail, du har modtaget.

Op til 33% vil svare på denne, da de ofte gerne ville have svaret på den første mail, men fik det ikke lige gjort. De har lidt dårlig samvittighed - hvis du lavede en pæn personlig mail til dem.



Lær dig selv søgemaskineopdatering

Hent hele Markedsføringsbogen 2.0 Light og spar penge på SEO og bliv nummer 1 på Google. Kun kort tid.

- Hent bogen i dag - Du skulle have gjort det i går


Firmanavn:
CVR nummer:
Kontaktperson:
E-mail:
Telefon:
Kommentar / Spørgsmål:
 

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


At lave fejl er de handlinger, der hjælper dig til succes.
– Farrhad Acidwalla, Indisk iværksætter

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Hjælp til salg og markedsføring
Tilmeld dig nyhedsbrev
SWOT-analyse - skab overblik for din virksomhed
Salgsbrev efter AIDA metoden
Persona – sådan ser min kunde ud
Telefonsalg til potentielle kunder
Følg markedsføringsloven
Markedsføringsplan
Salgsteknikker
5 enkle tips til søgemaskineoptimering - SEO
Internationalisering af din webshop
Andre emner:
Regnskab og bogføring
Personen bag virksomheden
Hjælp til salg og markedsføring
Jura og din virksomhed
Få et større overskud
Ansatte i virksomheden