Startupsvar.dk
Powered by FRIE Selvstaendige
info@startupsvar.dk

Hjælp til salg og markedsføring

Salg er ikke en eksakt videnskab, det er snarere som at lave mad, hvor man bruger mange ingredienser i afmålte doser.

Den strategi du skal udarbejde, for at dit salg virker, indeholder også mange ingredienser i passende doser.

Øvelse gør mester
Viden kombineret med megen øvelse er med til at lave den rette salgsstrategi. Som kok i salgskøkkenet har du nedenstående ingredienser at arbejde med.

Du skal tage udgangspunkt i din virksomhed og sammensætte de rette ingredienser i de rette mængder, det vil hjælpe på dit salg.

Salgsparametrene er delt op i to områder:

1) Grundlæggende parametre
De grundlæggende parametre knytter sig til produktet og de områder, der ligger rundt om produktet. Hvert område skal analyseres, og derefter skal du handle på din nye viden:

  • Produktudformning - Kvaliteten af din ydelse eller dit produkt
  • Emballage - Udformning, ensartethed, udstråling, miljøvenlig, genbruges, praktisk
  • Sortiment - Bredt, dybt, brancherettet, fokuseret
  • Pris - Prisfastsættelse, lokkepris, psykologiske priser, tilbud, markedsorienteret pris m.v.
  • Betalingsbetingelser - Kontant, kredit, rabatter etc.
  • Service - Forpligtelser over for køber, returret, e-services, før køb og efter køb
  • Beliggenhed - Ved kunder, ved grossist, tilfældighed
  • Personale - Optræden, viden, ekspertise, specialisering, holdning
  • Distribution - Direkte salg, indirekte salg, butikstyper, indkøbsforeninger, salgsvogn, pakning, den fysiske transport m.v.

2) Kontakt-parametre
Når du efter bedste evne har fundet det rette udtryk for dit produkt eller ydelse, skal du kontakte kunden. Nedenstående er de kontaktparametre du har til rådighed:

  • Reklame - Annoncer, tryksager, internet, kataloget, brochurer, magasiner, løbesedler, biograf-, tv- og radioreklame, trafikreklame, butiksdisplay, Google Ads, udstillingsreklame, skiltning, reklamegenstande m.v.
  • Sales promotion - Vareprøver, intro-rabatter, demonstration, udlån på prøve, butiksudstillinger...
  • Public Relations - Omtale, imagearrangementer, pressemeddelelser, events, undervisningsmateriale...
  • Messe- og udstillingsdeltagelse
  • Sponsorering - Kultur- sports-, og miljøsponsorering
  • Personligt salgsarbejde - Salgsbreve, opsøgende salg, direct mail, sociale medier, netværk

Prøv dig frem
Det er meget svært at finde den bedste måde at sælge sine produkter eller ydelser på. Omgivelserne ændrer sig løbende, så det, der virkede sidste år, virker ikke nødvendigvis i år.

Så er der ikke andet for end at kigge på salgsparametrene igen og ændre på sammensætningen, så salget atter går opad.

A-kasse for iværksættere og selvstændige...

Hvorfor stå i en A-kasse, når man er selvstændig?
En A-kasse er en forsikring imod arbejdsløshed der sikrer dig økonomisk.

I Danmark har man mulighed for at modtage forskellige ledighedsydelser, alt efter ens situation, dette gælder også selvstændige.

En af ydelserne hedder dagpenge, dette er den højeste ydelse man kan opnå som ledig, og det er en væsentlig højere sats end kontanthjælp.

Det kræver at man er medlem af en arbejdsløshedskasse, også kaldet en A-kasse.

Så se mere om en a-kasse for selvstændige: Frie.dk

Jamen, jeg er allerede medlem af en anden a-kasse? – Det gør ikke noget, det er nemt nok, Frie opsiger dit medlemsskab og sikrer, at din anciennitet flytter med. Og hvis du har betalt forud får du de penge retur igen.

Så tøv ikke. Se mere her: Frie.dk

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


Den største fejltagelse du kan gøre i dit liv er, slet ikke at prøve.
-Emil Motycka, iværksætter og studerende

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Hjælp til salg og markedsføring
Tilmeld dig nyhedsbrev
SWOT-analyse - skab overblik for din virksomhed
Salgsbrev efter AIDA metoden
Persona – sådan ser min kunde ud
Telefonsalg til potentielle kunder
Følg markedsføringsloven
Markedsføringsplan
Salgsteknikker
5 enkle tips til søgemaskineoptimering - SEO
Internationalisering af din webshop
Andre emner:
Regnskab og bogføring
Personen bag virksomheden
Hjælp til salg og markedsføring
Jura og din virksomhed
Få et større overskud
Ansatte i virksomheden