Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Salgsteknikker

De færreste iværksættere og små virksomheder har erfaring og lyst til at sælge. Kend til salgsteknikker og salget bliver nemmere at angribe i en salgstrategi.

Ifølge David Madie fra Growth Factory kan salget deles op i 4 faser og hver fase har forskellige opgaver som man skal forberede og forbedre.

De 4 faser i salgsteknikken er:

  1. Forberedelse af salget
  2. Åbningen af salget
  3. Afslutning af salget
  4. Vedligeholdelse af salget

Salg er direkte kontakt til en kunde

Der er forskel på salg og markedsføring. Ved markedsføring sender man blot en mængde information ud om ens produkt til en større gruppe mennesker og håber så at nogle vender tilbage med ønske om at købe.

Salg er en mere direkte kontakt til en specifik kunde. Det kan være kontakten i butikken eller når man sidder til møde hos kunden.

Salgsteknikken 1-3

# 1 Salgsplanlægning

Salgsplanlægning er den indledende diskussion med sig selv, venner, kunder, netværk og købte konsulenter om hvilken værdi din service eller produkt giver kunden og hvilke kunder du helst vil have fat i

#2 Emnegenerering

Emnegenerering betyder hvilke specifikke kunder skal du kontakte. Bedst er det, hvis du kan finde navn og adresse på kunden, men det kan også være et segment fx unge studerende, seniorer + 55 eller metal virksomheder i trekantsområdet

#3 Salgsmaterieler

Når du ved hvad du sælger, hvem du skal kontakte skal du have udarbejdet salgsmateriale der kan understøtte dit salg. Måske skal du tilrette din hjemmeside eller LinkedIn profil, udarbejde Power Point slides og forberede åbningstalen til telefonopkaldet og få testemonials fra tilfredse kunder.

Salgsteknikken 4-6

#4 Networking

Gå til arrangementer hvor du kan networke og få kontakter til personer du har identificeret under din forberedelse. Forbered dem til at du kontakter for et møde

#5 Kundedialog

Kundedialog er når du indleder samtale med en mulig kunde. I den indledende kundedialog skal dit mål være at få et kundemøde ikke at sælge dit produkt eller din service. Evt. kan du købe et call center til at booke møder med kunden eller selv tage telefonkontakt til kunden

#6 Kundemødet

Får du aftalt et kundemøde er du komme langt. Her er det du skal lytte og høre hvilke udfordringer du kan løse for kunden. Kan du løse et virkeligt problem for kunden er salget næsten hjemme

Salgsteknikken 7-9

#7 Oplæg og tilbud

På kundemødet lytter du og kommer med dit oplæg. Og så skal du huske at spørge efter ordren, den kommer ikke af sig selv . Efter mødet skal du sende et tilbud til kunden, hvor du beskriver, hvad du mener I har aftalt.

#8 Forhandling

Kunden vender måske tilbage på dit tilbud med ændringer, som du så må forholde dig til.

#9 Ordre og Kontrakt

Når I har forhandlet færdig og kunden skriftligt har accepteret forhandlingsresultatet så har I en juridisk gyldig aftale og dermed en kontrakt om at du skal levere en vare til kunden

Salgsteknikken 10-12

#10 Eftersalg

Du har lært din kunde at kende så måske er der flere services eller varer du kan sælge til ham? Har du solgt cykelstativer til kunden, har han måske også brug for jeres elektriske cykelpumper?

# 11 Kundepleje

Sørg for god kundepleje. Et telefonopkald nu og da, hvor du ikke sælger men blot sikrer at alt fungerer tilfredsstillende er med til vedlige holde et godt kundeforhold. Det er altid nemmere at sælge til en eksisterende kunde end en helt ny.

#12 Mersalg

Aafhængig af dit produkts levetid så skal kunden opsøges for at sikret at det er dig der får gensalget af hvad du solgte til kunden. Solgte du kurser i projektledelse for to år siden er det måske tiden at nytilkomne medarbejdere også får et?

Salgsstrategi

Salgsstrategi er en beskrivelse af hvordan vil du planlægge dit salg, så du når dine kunder på den bedste og mest effektive måde? En god måde at udvikle en salgsstrategi vil være at sammensætte de ovenstående salgsteknikkerpå en sådan måde, at det er bedst for netop din virksomhed. Bliv konkret under hvert salgsteknikemne, f.eks. Salagsteknik # 7 Ordre og kontrakt kunne du skrive.

  • Efter kundemøde skal der senest 12 timer efter mødet sendes en ordrebekræftigelse med e-mil som indeholder hovedpunkterne i vores aftale og et prisoverslag

Forhold dig konkret til alle punkter og du vil have udarbejdet en salgsstrategi

DANA - A-kasse for selvstændige

Kender du ProMatch?

ProMatch er en gratis udbudsportal for DANAs medlemmer, som hjælper dig med at finde mere arbejde og handle med andre selvstændige i dit område.

1. Find og byd på opgaver fra det omkringliggende erhvervsliv
Gå ind på mitdana.dk/promatch hvor virksomheder og offentlige instanser lægge opgaver i udbud til alle DANA-medlemmer. Her kan du byde ind på dem - alene eller i små grupper.

2. Send et godt tilbud ud i netværket - og øg dit salg
Når du opretter et tilbud på ProMatch, gør du din forretning synlig for tusindvis af selvstændige DANA-medlemmer, som måske mangler lige præcis det, du kan tilbyde. Et tilbud kan f.eks. være en konkret rabat på din ydelse.

3. Opret dit eget udbud - og find hjælpen, når du mangler den
Hvis du mangler hjælp til en opgave, kan du også selv lægge opgaver i udbud og få kvalificerede bud fra andre selvstændige. Når du opretter et udbud, efterspørger du dermed selv et konkret tilbud på den opgave, du skal have løst.

4. Lad opgaverne komme til dig
Med ProMatch-app'en får du automatisk besked, når der bliver oprettet et tilbud eller udbud, der er relevant for dig og din forretning. Du vælger selv, hvad der er interessant for dig og du kan altid slå de automatiske beskeder fra igen.

Klik her hvis du gerne vil høre mere om ProMatch

DANA - A-kasse for selvstændige

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


Start idag, ikke imorgen. Hvis noget, så skulle du have startet i går.
– Emil Motycka

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Hjælp til salg og markedsføring
Tilmeld dig nyhedsbrev
SWOT-analyse - skab overblik for din virksomhed
Salgsbrev efter AIDA metoden
Persona – sådan ser min kunde ud
Telefonsalg til potentielle kunder
Følg markedsføringsloven
Markedsføringsplan
Salgsteknikker
5 enkle tips til søgemaskineoptimering - SEO
Internationalisering af din webshop
Andre emner:
Regnskab og bogføring
Personen bag virksomheden
Hjælp til salg og markedsføring
Jura og din virksomhed
Få et større overskud
Ansatte i virksomheden