Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Søgemaskineoptimering - SEO

5 skridt til søgemaskineoptimering (SEO) som alle skal udføre for at kunne ligge nummer 1 på Google

Googles søgemaskine leder altid efter de hjemmesider, som giver mest værdi for brugerne. Denne side giver dig klar viden om og handlemulighed i forhold til SEO – søgemaskineoptimering og det har Google også vurderet.

5 søgemaskineoptimeringstiltag

Google laver sin vurdering af en hjemmeside ud fra tusindvis af variable; nogle har lille værdi for din placering i søgeresultatet, andre har stor betydning. Denne artikel har fokus på de 5 tiltag, der har stor betydning.
Når du opretter en ny side på din hjemmeside eller webshop er der 5 ting, der har størst betydning for at du bliver fundet af Google:

1) Relevant indhold

Den tekst, du skriver, skal oplyse din bruger, så han eller hun finder svar på de spørgsmål, hun søgte efter i googles søgefelt. Jo bedre du svarer på brugerens spørgsmål jo bedre vurderes din artikel at være.

Søgte brugeren efter "Panto lampe" forventer brugeren at finde værdifulde oplysninger om den kendte Verner Panton Lampe. Og sikkert også om hvor man kan købe den.

Fokuser dit indhold. En artikel skal kun have ét indhold. Forsøg ikke at blande oplysninger om Panton lamper sammen med PH lamper. Lav i stedet en artikel om PH lamper og en om Panton lamper.
Når du skriver artiklen skal du huske at bruge "Verner Panton lamper" flere gange i artiklen så Google får bekræftet at denne artikel handler om Vernr Panton lampen.

Dog skal du ikke skrive Verner Panton lampe i hver anden sætning, for så vil Google vurdere, at du spammer og artiklen vurderes som ikke relevant.

2) "Titel Tag" skal beskrive indhold i teksten

"Titel Tag" er den blå tekst der vises øverst i Googles søgeresultater- se illustration herunder.


Title Tag bruges både af Google og brugere til at vurdere, om denne tekst er relevant for brugeren. Google læser Title Tag og vurderer, om den forholder sig til indholdet. Finder den sammenhæng mellem Title Tag og indhold vurder den at denne artikel handler om Verner Panton lamper.

For at få brugeren til at klikke på netop din Title Tag frem for den Title Tag der vises under din skal teksten være så godt skrevet som muligt.

Title Tag indskrives forskellige steder afhængig af dit websystem. Led efter det og du finder det.
Et Title Tag skal holde sig på 50 tegn, for at kunne stå på én linje

3) Meta description

Meta description er den tekst der vises sammen med søgeresultatet, altså indholdet efter den blå Title tekst. Denne tekst skriver du direkte til brugeren.

Teksten skal få brugeren til at klikke på dit blå link frem for linket nedenunder eller ovenover. Beskriv klart hvad siden giver af værdi for brugeren og en opfordring til at klikke.

Meta description må kun være på 150 tegn; kun 100 hvis hele teksten skal vises på mobil sites.
Læs mere om at skrive gode meta description tekster

4) Brug headings

Google er blot en maskine, der besøger din hjemmeside og leder efter tekst-informationer, og du kan hjælpe Google med at finde det rette informationer. Hver side skal have en overskrift og denne overskrift skal markeres med html-koden H1.

Gør du det ved Google at dette er den vigtigste tekst på siden. Laver du en underoverskrift skal den markeres med koden H2. Underunderoverskrifter med H3 osv.

5) God billedtekst

Google kan ikke læse billeder, den kan kun læse tekster. Derfor skal du navngive dine billeder med sigende navne. Har du et foto af Panto 40 Pendel lampe kan navnet være "Panto-40-Pendel-lampe.jpg" og ikke img79137913.jpg.

Ved at Google kan læse at der på din side er en billedfil der hedder "Panto-40-Pendel-lampe.jpg" konkluderer den at siden er relevant ved søgninger på "Panton Pendellampe" fordi både:

  • Title Tag,
  • Meta description
  • billedfilen

hedder noget med Panton Pendellampe.

Der er langt til nummer 1

Selvom du implementerer ovenstående kommer du ikke nødvendigvis til at ligge nummer 1 på Google, men du har gjort det meget mere sandsynligt.

Jo mere specifikt og sjældent dit enme/produkt er, jo nemmere er det at blive nummer 1 på Google, da konkurrencen om emnet er meget mindre.

Har du en helt ny hjemmeside, vil der gå lang tid før du kommer langt frem i søgeresultaterne. Bl.a. er det vigtigt at mange andre hjemmesider synes så godt om din hjemmeside at de vil linke til den. Det er langsigtet arbejde at arbejde med SEO - Søgemaskineoptimering.
Se video fra Google om hvad de anbefaler mth. SEO og søgemaskineoptimering

gratis Marketingbogen 2.0 – en grundig beskrivelse af arbejdet med SEO søgemaskineoptimering

DANA - A-kasse for selvstændige

Kender du ProMatch?

ProMatch er en gratis udbudsportal for DANAs medlemmer, som hjælper dig med at finde mere arbejde og handle med andre selvstændige i dit område.

1. Find og byd på opgaver fra det omkringliggende erhvervsliv
Gå ind på mitdana.dk/promatch hvor virksomheder og offentlige instanser lægge opgaver i udbud til alle DANA-medlemmer. Her kan du byde ind på dem - alene eller i små grupper.

2. Send et godt tilbud ud i netværket - og øg dit salg
Når du opretter et tilbud på ProMatch, gør du din forretning synlig for tusindvis af selvstændige DANA-medlemmer, som måske mangler lige præcis det, du kan tilbyde. Et tilbud kan f.eks. være en konkret rabat på din ydelse.

3. Opret dit eget udbud - og find hjælpen, når du mangler den
Hvis du mangler hjælp til en opgave, kan du også selv lægge opgaver i udbud og få kvalificerede bud fra andre selvstændige. Når du opretter et udbud, efterspørger du dermed selv et konkret tilbud på den opgave, du skal have løst.

4. Lad opgaverne komme til dig
Med ProMatch-app'en får du automatisk besked, når der bliver oprettet et tilbud eller udbud, der er relevant for dig og din forretning. Du vælger selv, hvad der er interessant for dig og du kan altid slå de automatiske beskeder fra igen.

Klik her hvis du gerne vil høre mere om ProMatch

DANA - A-kasse for selvstændige

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


At blive iværksætter er at håndtere én lang række af problemer, store og små mellem hinanden. Og de bliver ved med at komme.
- Mogens Thomsen, Thomsen Business Information

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Hjælp til salg og markedsføring
Tilmeld dig nyhedsbrev
SWOT-analyse - skab overblik for din virksomhed
Salgsbrev efter AIDA metoden
Persona – sådan ser min kunde ud
Telefonsalg til potentielle kunder
Følg markedsføringsloven
Markedsføringsplan
Salgsteknikker
5 enkle tips til søgemaskineoptimering - SEO
Internationalisering af din webshop
Andre emner:
Regnskab og bogføring
Personen bag virksomheden
Hjælp til salg og markedsføring
Jura og din virksomhed
Få et større overskud
Ansatte i virksomheden