Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Step 2 – Produktet / din ydelse

I dette punkt i forretningsplanen skal du:

  1. Selv erfare, om du kender dit produkt til bunds
  2. Overbevise læseren om, at du ved, hvad du taler om

Vise og overbevise
Analysen af din ydelse skal overbevise den kritiske læser og dig selv om, at du har styr på din ydelse og de fordele, den kan give kunden.

Hvis din ydelse eller dit produkt kan vises til læseren af forretningsplanen, så gør det endelig. Kan du tage et foto af det, lave en tegning, sende et eksemplar eller en illustrativ beskrivelse, vil det øge forståelsen betragteligt.

Skal forretningsplanen f.eks. præsenteres for en bankmand, vil det være en stor hjælp for ham, hvis han fysisk kan se, hvad det er, han skal låne penge ud til. Er det IT, så kom med skærmdumps eller vis, hvad dit program, gør for kunden.

Spørgsmål i forretningsplanskabelonen:

Elevatortalen
En af årsagerne til, at man kan have svært ved klart og tydeligt at fortælle en potentiel kunde, hvad man laver, er, at man faktisk ikke ved det.
Man ved selvfølgeligt godt helt overordnet, hvad man vil starte virksomhed inden for, men man har sjældent formuleret det klart og firkantet for en selv.

Formuler den tale, som du kan give på 15 sekunder til en person i en elevator, som spørger: Hvad sælger din virksomhed?

Virksomhedens produkter/varegrupper/ydelser
Gå nu mere i detaljer og specificer helt konkret, hvilke produkter eller ydelser du sælger. Vær meget konkret, det hjælper på forståelsen. F.eks.:
Sports Bar & Cafe:

Vores indtjening i cafeen ligger på følgende hovedgrupper og undergrupper:

Drikkevarer

  • Øl
  • Spiritus
  • Soft drinks

Mad

  • Menuer
  • A la carte
  • Snacks

Sportseffekter

  • Fodbold
  • Andet

Kundebehov der dækkes af produktet
Da det er kunden, der skal tage penge op af lommen for at betale for din ydelse eller dit produkt, er det vigtigt at analysere, hvilke bevæggrunde han eller hun kan have til at gøre det.

Hvilken fordel får kunden eller kundens virksomhed ved at købe dit produkt?

Forskelsværdien
Det er uhyre sjældent, at man er i stand til at tilbyde et nyt produkt, som ikke allerede findes i flere udgaver. Det er derfor vigtigt at vurdere sit eget produkt i forhold til de produkter, der findes i forvejen.

Hvad er det, der skal gøre, at kunden vil vælge dit frem for konkurrentens?

Købsfrekvens/levetid af produkt/ydelse
Det er meget forskelligt, hvor lang levetid en ydelse har. Har den ydelse, du sælger, en kort levetid og løbende kræver genkøb, eller kan den kun sælges til en kunde en gang, og så holder den resten af livet? Det vil altid være en fordel at vurdere, om der findes muligheder for yderligere salg til samme kunde.

Kan du sælge flere gange til samme kunde?

Kalkulation af ydelse/produkt
For at kunne vurdere om du er i stand til at tjene penge på din virksomhed, skal du lave forskellige kalkulationer. Du skal vide, hvad kunden vil betale for den ydelse, du sælger.

Du skal også finde ud af, hvor meget ydelsen har kostet dig at købe, udvikle, producere eller importere. Forskellen mellem de to beløb du får, viser dig, hvor mange penge du har tilbage til at kunne betale din husleje, telefon, internetopkobling, markedsføring og din egen løn.

Hvad koster det dig at købe/udvikle/lave dit produkt?

Prissætning
Prissætningen af et produkt eller en ydelse rummer ofte store problemer. Enten er man for forsigtig og sætter sin pris for lavt, fordi man ikke vil være bekendt at tage for meget, eller prisen bliver så høj, at ingen vil købe varen.

Der findes ingen sandheder i prissætningen, men man kan dog tage som udgangspunkt, at man skal tage den højeste pris, der er mulighed for at få.

Hvad koster din ydelse/ dit produkt?

Leverandører
Nogle virksomheder har et stort net af leverandører fordelt over det meste af verden. Andre er deres egen leverandør. Har du et produkt, en forretning eller en ydelse, der kræver leverancer fra specielle leverandører, bør du nævne dit forhold til disse i forretningsplanen.

Hvem er din leverandør?

Distributionsform/salgskanaler:
For mange virksomheder er distributionen af produktet/ydelsen et stort problem. Vil man sælge direkte til de danske forbrugere, opstår ofte det problem, at det er svært at finde egnede salgskanaler.

Sælger du derimod ydelser til en begrænset målgruppe, bliver distributionen noget nemmere. Du har måske udviklet software til brug i fremstillingen af plastkomponenter til medicinalindustrien. Det betyder, at dine kunder er plastvirksomheder.

Gennem hvilke kanaler sælger du?

Nødvendigt lager
Har man et firma, der lever af at sælge fysiske genstande som computere, hjemmelavede bolsjer eller importerede håndvægte, er det nødvendigt at sikre, at man altid er leveringsdygtig. Er der for mange huller i leverancen, finder kunden en anden leverandør.

Hvor stort et lager har du brug for?

Brancheforening
De fleste virksomheder har egen brancheforening. Man kan sige, at en brancheforening er en pendant til lønmodtagernes fagforeninger. Brancheforeningens opgave er at tale branchens sag og være formidlingsled mellem de forskellige virksomheder, f.eks. ved udgivelsen af et medlemsblad.

Har dit område en brancheforening, og skal du være medlem?

Livscyklus
De fleste ydelser og produkter har en livscyklus på et marked. Den kan være lang eller kort, det afhænger helt af ydelsen og den samfundsmæssige udvikling. En typisk udvikling vil være:

  • Et produkt starter med at have en pioneragtig karakter. Det er helt nyt, ganske få kender det, og måske er der stadig nogle fejl forbundet med det.
  • Derefter bliver det til en stjerne, flere kender det og er glade for det, men det mangler stadig det store salgsgennembrud.
  • Så kommer gennembruddet, og det sælger næsten sig selv, og der tjenes gode penge på ydelsen eller produktet.
  • Cyklussen sidste fase er, når produktet er blevet gammelt og nye stjerner er ved at overtage markedet.

Hvor ligger dit produkt på denne livscyklus?

Download forretningsplan
Gå til download forretningsplan og find skabeloner til budgetter og forretningsplan.

A-kasse kun for selvstændige...

Hvorfor stå i en A-kasse, når man er selvstændig?
En A-kasse er en arbejdsløshedsforsikring der sikrer dig økonomisk.

I Danmark har man mulighed for at modtage forskellige ledighedsydelser, alt efter ens situation, dette gælder også selvstændige.

En af ydelserne hedder dagpenge, dette er den højeste ydelse man kan opnå som ledig, og det er en væsentlig højere sats end kontanthjælp - Det kræver at man er medlem af en arbejdsløshedskasse, også kaldet en A-kasse.

Så se mere om en a-kasse for selvstændige: danaakasse.dk

Jamen, jeg er allerede medlem af en anden a-kasse? – Det gør ikke noget, det er nemt nok, DANA opsiger dit medlemsskab og sikrer, at din anciennitet flytter med og hvis du har betalt forud får du de penge retur.

Så tøv ikke se mere her: danaakasse.dk

Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk


Jeg er overbevist om, at omkring halvdelen af​​ hvad der adskiller de succesfulde iværksættere fra de ikke succesfulde, er ren udholdenhed.
- Steve Jobs, skaberen af Apple

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Download forretningsplan
Forretningsplan i 9 enkle trin
Forretningsplan trin 1 - Personlige ressourcer
Forretningsplan trin 2 – Produktet / din ydelse
Forretningsplan trin 3 - Beskrivelse af markedet
Forretningsplan trin 4 - Salg og markedsføring
Forretningsplan trin 5 - Organisering
Forretningsplan trin 6 - Virksomhedens udvikling
Forretningsplan trin 7 - Budgetter
Forretningsplan trin 8 - Finansiering af start
Forretningsplan trin 9 - Virksomhedens mission
Mini-forretningsplan
Forretningsplan – Cafe
Forretningsplan – IT virksomhed
Eksempel på business plan
Hvorfor lave en forretningsplan
Andre emner:
Forretningsplan i 9 trin
Eksempel forretningsplan
Download forretningsplan