I dette punkt i forretningsplanen skal du:
Kunder skaber succes
Det allersværeste ved at drive en virksomhed er at finde kunder nok. Har du, dit
team eller netværk adgang til kunder, vil din virksomhed sandsynligvis blive en
succes.
Brug derfor tid til at undersøge, om der findes kunder til dit produkt, og om du
er dygtigere end dine konkurrenter til at sælge til disse kunder.
I forretningsplanskabelonen bliver følgende spørgsmål stillet:
Hvorfor kan kunderne lide din virksomheds produkt?
Ved at stille dette spørgsmål bliver man tvunget til at vende fokus fra sig
selv og sin ydelse og til, hvad kunden synes om ydelsen. Da det er kunden, der
skal betale for ydelsen, er det vigtigt at kende hans indstilling til den.
Vil han f.eks. betale 850 kr. i timen for at få dig til at løse et problem for ham? Ring til 5 potentielle kunder og få virkelighedens svar direkte ind i øret!
Hvad siger kunderne om dit produkt?
Hvem er kunderne?
Der er to hovedformer af
kundetyper:
Hvis de er forbrugere, er det så mænd, kvinder, unge, ældre, veluddannelse,
privat ansatte…?
Hvis det er andre virksomheder, kan du så finde deres web-adresser?
Geografisk afgrænsning af kunderne
Finder man et meget stort antal potentielle kunder, når man søger efter en
speciel type privatkunde eller virksomhed, vil det være en idé at afgrænse
søgningen til et specifikt geografisk område. Det kan afgrænses til Jylland,
øerne eller Bornholm, en Region, et postnummer eller en vej.
Man kan også gå den anden vej. Har du f.eks. udviklet et stykke software, der gennem rystelser kan måle kommende revnedannelser i store turbinemotorer, vil markedet i Danmark hurtigt være overset.
Hvor bor dine kunder?
Realistisk antal kunder
Hvor det kan være forholdsvis nemt at finde det potentielle antal kunder, er det
straks sværere at vurdere, hvor mange af de potentielle kunder, der kunne tænkes
at købe netop det produkt, man selv udbyder.
Kan du komme med et realistisk bud på dine faktiske kunder – og begrunde det?
Konkurrenceparametre på markedet
Konkurrenceparametre er de forhold, der gør, at man som kunde beslutter sig til
at købe netop den ydelse eller det specielle produkt. Alt efter hvad det er, man
køber, vil der være forskellige motiver for købet.
Hvad er det vigtigste konkurrenceparameter for din branche?
Man kan sælge på andet end pris
Man kan sælge på andet end pris, så prøv, når du vurderer
konkurrenceparametrene inden for din branche, om du kan lægge så meget kvalitet,
troværdighed og viden ind i din ydelse, at du ikke behøver at bruge prisen som
din vigtigste trumf.
Hvor er dit produkt forskelligt fra konkurrentens, så du kan sælge på andet end pris?
Muligheder på markedet
Hvis man løbende følger med i relevante aviser og tidsskrifter, bruger sin
intuition og samtidig kigger i krystalkuglen, får man en fornemmelse af, hvordan
mulighederne for ens virksomhed ser ud i fremtiden.
Hvor ser du din virksomheds muligheder?
Trusler der kan ødelægge mulighederne
På samme måde som omgivelserne kan skabe muligheder for ens virksomhed, kan
det omgivende samfund også skabe trusler for virksomheden. De faktorer, der
skaber muligheder for én virksomhed, kan udgøre trusler for en anden virksomheds
eksistens.
Hvilke trusler kan du se for din virksomhed – og hvad kan du gøre for at mindske dem?
Hvem er dine konkurrenter
Man er yderst sjældent alene på det marked, man ønsker at sælge på. Der vil
altid være en eller flere virksomheder, der også kan levere en ydelse eller et
produkt, der opfylder det behov hos kunden, som dit produkt gør. Du skal kende
disse konkurrenter og udforske, hvordan de løser kundens problem.
Hvem er dine tre nærmeste konkurrenter, som du vil være i konkurrence med, når du skal ud og sælge?
Stærke og svage sider ved konkurrenterne
Prøv at vurdere, hvor konkurrenterne er dygtige/stærke til det, de laver, og
hvor de er mindre gode/svage.
Hvor er deres svage punkt, og hvordan kan du udnytte dette?
Download forretningsplan
Gå til download
forretningsplan og find skabeloner til budgetter og forretningsplan.
Du bør ikke fokusere på, hvorfor du ikke kan gøre noget. Du bør fokusere på, hvorfor du måske kan og blive en af undtagelserne.
- Steve Case, co-founder of AOL
![]() |
|
Sitemap |