Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Step 3 - Markedsbeskrivelse

I dette punkt i forretningsplanen skal du:

  1. Lære at kende dit marked bedre, end du gør i dag
  2. Overbevise læseren om, at du har god indsigt i og kendskab til dine kunder

Kunder skaber succes
Det allersværeste ved at drive en virksomhed er at finde kunder nok. Har du, dit team eller netværk adgang til kunder, vil din virksomhed sandsynligvis blive en succes.
Brug derfor tid til at undersøge, om der findes kunder til dit produkt, og om du er dygtigere end dine konkurrenter til at sælge til disse kunder.

I forretningsplanskabelonen bliver følgende spørgsmål stillet:

Hvorfor kan kunderne lide din virksomheds produkt?
Ved at stille dette spørgsmål bliver man tvunget til at vende fokus fra sig selv og sin ydelse og til, hvad kunden synes om ydelsen. Da det er kunden, der skal betale for ydelsen, er det vigtigt at kende hans indstilling til den.

Vil han f.eks. betale 850 kr. i timen for at få dig til at løse et problem for ham? Ring til 5 potentielle kunder og få virkelighedens svar direkte ind i øret!

Hvad siger kunderne om dit produkt?

Hvem er kunderne?
Der er to hovedformer af kundetyper:

  • Private/forbrugere der køber direkte hos virksomheden/forretningen
  • Andre virksomheder, offentlige som private, der køber hos virksomheden

Hvis de er forbrugere, er det så mænd, kvinder, unge, ældre, veluddannelse, privat ansatte…?
Hvis det er andre virksomheder, kan du så finde deres web-adresser?

Geografisk afgrænsning af kunderne
Finder man et meget stort antal potentielle kunder, når man søger efter en speciel type privatkunde eller virksomhed, vil det være en idé at afgrænse søgningen til et specifikt geografisk område. Det kan afgrænses til Jylland, øerne eller Bornholm, en Region, et postnummer eller en vej.

Man kan også gå den anden vej. Har du f.eks. udviklet et stykke software, der gennem rystelser kan måle kommende revnedannelser i store turbinemotorer, vil markedet i Danmark hurtigt være overset.

Hvor bor dine kunder?

Realistisk antal kunder
Hvor det kan være forholdsvis nemt at finde det potentielle antal kunder, er det straks sværere at vurdere, hvor mange af de potentielle kunder, der kunne tænkes at købe netop det produkt, man selv udbyder.

Kan du komme med et realistisk bud på dine faktiske kunder – og begrunde det?

Konkurrenceparametre på markedet
Konkurrenceparametre er de forhold, der gør, at man som kunde beslutter sig til at købe netop den ydelse eller det specielle produkt. Alt efter hvad det er, man køber, vil der være forskellige motiver for købet.

Hvad er det vigtigste konkurrenceparameter for din branche?

Man kan sælge på andet end pris
Man kan sælge på andet end pris, så prøv, når du vurderer konkurrenceparametrene inden for din branche, om du kan lægge så meget kvalitet, troværdighed og viden ind i din ydelse, at du ikke behøver at bruge prisen som din vigtigste trumf.

Hvor er dit produkt forskelligt fra konkurrentens, så du kan sælge på andet end pris?

Muligheder på markedet
Hvis man løbende følger med i relevante aviser og tidsskrifter, bruger sin intuition og samtidig kigger i krystalkuglen, får man en fornemmelse af, hvordan mulighederne for ens virksomhed ser ud i fremtiden.

Hvor ser du din virksomheds muligheder?

Trusler der kan ødelægge mulighederne
På samme måde som omgivelserne kan skabe muligheder for ens virksomhed, kan det omgivende samfund også skabe trusler for virksomheden. De faktorer, der skaber muligheder for én virksomhed, kan udgøre trusler for en anden virksomheds eksistens.

Hvilke trusler kan du se for din virksomhed – og hvad kan du gøre for at mindske dem?

Hvem er dine konkurrenter
Man er yderst sjældent alene på det marked, man ønsker at sælge på. Der vil altid være en eller flere virksomheder, der også kan levere en ydelse eller et produkt, der opfylder det behov hos kunden, som dit produkt gør. Du skal kende disse konkurrenter og udforske, hvordan de løser kundens problem.

Hvem er dine tre nærmeste konkurrenter, som du vil være i konkurrence med, når du skal ud og sælge?

Stærke og svage sider ved konkurrenterne
Prøv at vurdere, hvor konkurrenterne er dygtige/stærke til det, de laver, og hvor de er mindre gode/svage.

Hvor er deres svage punkt, og hvordan kan du udnytte dette?

Download forretningsplan
Gå til download forretningsplan og find skabeloner til budgetter og forretningsplan.


Du bør ikke fokusere på, hvorfor du ikke kan gøre noget. Du bør fokusere på, hvorfor du måske kan og blive en af ​​undtagelserne.
- Steve Case, co-founder of AOL

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Download forretningsplan
Forretningsplan i 9 enkle trin
Forretningsplan trin 1 - Personlige ressourcer
Forretningsplan trin 2 – Produktet / din ydelse
Forretningsplan trin 3 - Beskrivelse af markedet
Forretningsplan trin 4 - Salg og markedsføring
Forretningsplan trin 5 - Organisering
Forretningsplan trin 6 - Virksomhedens udvikling
Forretningsplan trin 7 - Budgetter
Forretningsplan trin 8 - Finansiering af start
Forretningsplan trin 9 - Virksomhedens mission
Mini-forretningsplan
Forretningsplan – Cafe
Forretningsplan – IT virksomhed
Eksempel på business plan
Hvorfor lave en forretningsplan
Andre emner:
Forretningsplan i 9 trin
Eksempel forretningsplan
Download forretningsplan