Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Step 4 - Salg og markedsføring

I dette punkt i forretningsplanen skal du:

  1. Beskrive, hvordan du kommer i kontakt med din kundegruppe
  2. Forklare, hvorfor den valgte måde er den bedste

Kunden bestemmer alt
Erfaringen viser, at det sværeste ved at starte egen virksomhed er at finde et tilstrækkeligt antal kunder, der ønsker at købe det, man vil sælge.

Det kan være svært at låne penge i banken, at udvikle sit produkt, at ansætte personale eller at lave momsafregning, men hvis kunderne stod i kø for at købe ens produkter eller ydelser, ville de fleste andre problemer synes noget mindre.

Kontinuerlig påvirkning
Markedsføring er lidt som at fylde benzin på en bil. Selvom bilen kører godt nu, skal der mere benzin på, når den har kørt godt 500 km. Det samme gælder for salg og markedsføring.

Selvom forretningen går godt i dag, skal man tænke på det fremtidige salg.

Intet universalmiddel
Det findes intet universalmiddel inden for markedsføring, der gør, at salget vil boome, hvis man bruger et specielt markedsføringsredskab. Salget er en kombination af mange forskellige parametre som f.eks. marketingsværktøjer, ydelsens kvalitet, timing, personlig energi og distributionskanaler.

I forretningsplanskabelonen bliver følgende muligheder listet:

  • Web site – virksomheden skal have en god hjemmeside og et godt domænenavn
  • Fysisk materiale – få visitkort, evt. flyers og brevpapir
  • Et logo – for din virksomhed vil også være godt at få udarbejdet
  • Netværk – identificer dit netværk og kontakt dem
  • Sociale medier – kan være en relevant kanal
  • Direct Mail – send mail eller brev direkte til kunden
  • Telefonsalg – følg direct mail op med telefonen - eller start med telefonen
  • Annoncering – kan være kontaktmåde både on- og offline
  • Skiltning – har man en detailforretning, er det vigtigt med en god skiltning,
  • Præsentationsmateriale – flyers og andet materiale er måske vigtigt i din branche
  • Radio og TV – ofte for dyrt for iværksættere, med mindre man får en omtale
  • Messe og udstilling – muligvis et godt sted at få kontakt til kunder
  • Public Relations (PR) ved åbning af virksomheden – udnyt at noget nyt sker

Hvilke salgs- og markedsføringsaktiviteter vil du bruge i din virksomhed og hvorfor?

Download forretningsplan
Gå til download forretningsplan og find skabeloner til budgetter og forretningsplan


Ude i en garage et sted er der en iværksætter, der er ved at producere et projektil med dit navn på.
Gary Hamel, founder af Strategos

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Download forretningsplan
Forretningsplan i 9 enkle trin
Forretningsplan trin 1 - Personlige ressourcer
Forretningsplan trin 2 – Produktet / din ydelse
Forretningsplan trin 3 - Beskrivelse af markedet
Forretningsplan trin 4 - Salg og markedsføring
Forretningsplan trin 5 - Organisering
Forretningsplan trin 6 - Virksomhedens udvikling
Forretningsplan trin 7 - Budgetter
Forretningsplan trin 8 - Finansiering af start
Forretningsplan trin 9 - Virksomhedens mission
Mini-forretningsplan
Forretningsplan – Cafe
Forretningsplan – IT virksomhed
Eksempel på business plan
Hvorfor lave en forretningsplan
Andre emner:
Forretningsplan i 9 trin
Eksempel forretningsplan
Download forretningsplan