Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Step 5 - Organisering af virksomheden

I dette punkt i forretningsplanen skal du beskrive:

  1. Hvordan du vil håndtere de mange praktiske gøremål ved at have en virksomhed
  2. Dine valg for forskellige virksomhedsprincipper

Administrativt bøvl
Mange, der ønsker at starte egen virksomhed, bliver afskrækket ved talen om regnskab, blanketter, moms, indberetninger og overvågning. Dette "administrative bøvl" er ofte meget overdramatiseret i forhold til de andre elementer, der indgår i det at drive en virksomhed.

I forretningsplanen skal du dog forholde dig til mindst disse områder, fx:

Virksomhedens navn/adresse/telefon/e mail
Har du fundet et navn til virksomheden og måske allerede en adresse, skal det selvfølgelig med her. Før du finder et navn til virksomheden, skal du sikre dig, at det ikke allerede er optaget af et andet firma.

Ejerforhold i virksomheden
Der findes flere forskellige måder at etablere sin virksomhed på. De mest almindelige virksomhedsformer i forbindelse med etablering er:

  • Enkeltmandsvirksomhed
  • Interessentskab
  • Iværksætterselskab
  • Anpartsselskab

Hvilken virksomhedsform passer bedst til din virksomhed?

Bankforbindelse
Som virksomhed skal du have en bankforbindelse, som kan være økonomisk mellemled mellem dig, dine kunder og leverandører. Det mest almindelige er, at virksomheden får sin egen konto i banken. Til denne konto kan man knytte en kassekredit, der så fungerer som ens betalingskonto.

Har du talt med banken og fået en firmabankkonto?

Revisor
Normalt vil det også være en god idé at knytte en revisor til virksomheden. Han skaber ro på den administrative platform. Det er dog ikke et krav at have en revisor til hverken enkeltmandsvirksomhed, IVS eller ApS, før man når en vis størrelse – i millionklassen.

Har du valgt en revisor eller et bogføringsbureau til bogføring m.v.?

Arbejdsgange for regnskab og administrative rutiner
Da hovedparten af administration i den mindre virksomhed har sit udspring i, hvordan man styrer sine indtægter og udgifter, vil det kunne betale sig at få de ting i orden fra starten.

Får du opbygget et ordentligt regnskabssystem, kan du styre din egen økonomi, og som et naturligt biprodukt får du tjek på, hvor meget moms, skat, atp og andre bidrag, der skal overføres til staten.

Sende regninger
Når du har udført en opgave, skal du hurtigst muligt sende regningen ud. Det er ikke altid, at dine kunder betaler til tiden, så du bør skabe et system, der sikrer, at du får rykket dine debitorer, når tid er.

Hvad gør du for at sikre, at du får betaling for dit arbejde?

Varebestilling
Er din virksomhed meget vareforbrugende, skal du have opbygget systemer, der sikrer, at du altid har de varer, der er brug for. Men heller ikke mere end du har brug for.

Hvem sørger for et stabilt varelager?

Kommunikation ud af huset
Hvis du ikke selv er ferm til at skrive på computer, opstille rimeligt udseende forretningsbreve og opdatere din hjemmeside, skal du have kontakt til nogen, der kan hjælpe.

Hvem håndterer din kommunikation ud af huset?

Forretningspolitikker
Det kan være en god idé at beslutte sig til nogle overordnende forretningspolitikker, da det gør det nemmere at diskutere med venner, kunder og leverandører, når de begynder at presse en til diverse gunstige ydelser.

Det er betryggende at kunne sige: "Jeg kan altså ikke give køb på det, da firmaets politik er...."

Her er nogle områder, hvor du kan definere politikker:

  • Prispolitik – vil du være dyrere, billigere eller på niveau med dine konkurrenter
  • Rabat - Alle vil gerne have rabat, giver du rabat?
  • Betalingsbetingelser - Kontant betaling er det bedste for din virksomhed, men ..
  • Garanti - Hvilken service leverer du efter at salget er sket?
  • Kundebetjening – lav principper for god kundebetjening
  • Personale – hvilke regler vil du have, dit personale skal følge?

Forsikringer der skal tegnes
Er man lønmodtager eller ledig, har man normalt de forsikringer, der er brug for. Men når du starter som selvstændig, skal du selv til at sørge for diverse forsikringer både for dig selv, din virksomhed og dine ansatte.

Hvilke forsikringer skal du tegne?

Krav til beliggenhed/lokale
Hvis du endnu ikke har fundet stedet, hvor du vil placere dit firma, vil det være godt at komme med nogle kriterier for, hvor det kunne være. Skal det ligge ved en motorvej, i midtbyen, i et anonymt industrikvarter, eller har du blot brug for et skrivebord i et kontorfællesskab eller i privatboligen?

Hvor skal din virksomhed drives fra?

Sparringspartnere/ advisory board til virksomheden
Hvis du vil sikre en vis fremdrift i din virksomhed, kan det være en idé at invitere sparringspartnere til et halvårligt møde. Det vil presse dig til at gøre dit bedste og lidt til, og samtidig få dig til at gøre status og forberede det næste halve år i virksomheden.

Du skal udvælge dine sparringspartnere ud fra den kompetence, som du gerne vil have tilført din virksomhed inden for f.eks. marketing, økonomi og udvikling. De skal kunne noget andet end dig.

Hvilke 2-3 personer vil du kunne spørge, om de vil være dine sparringspartnere?

Download forretningsplan
Gå til download forretningsplan og find skabeloner til budgetter og forretningsplan


Hvis alt synes under kontrol, er det fordi, du ikke har fart nok på.
- Mario Andretti, racerkører

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Download forretningsplan
Forretningsplan i 9 enkle trin
Forretningsplan trin 1 - Personlige ressourcer
Forretningsplan trin 2 – Produktet / din ydelse
Forretningsplan trin 3 - Beskrivelse af markedet
Forretningsplan trin 4 - Salg og markedsføring
Forretningsplan trin 5 - Organisering
Forretningsplan trin 6 - Virksomhedens udvikling
Forretningsplan trin 7 - Budgetter
Forretningsplan trin 8 - Finansiering af start
Forretningsplan trin 9 - Virksomhedens mission
Mini-forretningsplan
Forretningsplan – Cafe
Forretningsplan – IT virksomhed
Eksempel på business plan
Hvorfor lave en forretningsplan
Andre emner:
Forretningsplan i 9 trin
Eksempel forretningsplan
Download forretningsplan