I dette punkt i forretningsplanen skal du vise:
En forretningsplan skal have budgetter – også selvom du ikke er så vild med at lave dem. Budgetter er den økonomiske side af de planer, du har beskrevet i de foregående afsnit af forretningsplanen.
Det er nemt at lave budgetter
Jo mere konkret og handlingsrettet du har været i de andre punkter af
forretningsplanen, jo nemmere er det at lave budgetter.
Hvis du ved, at du har en udgift på 2.000 kr. pr. måned til husleje, vil
udgiften på dit driftsbudget stå til:
Sådan skal du bare fortsætte med de andre punkter, du finder i skabelonen til budgettet.
Udgifter er enkle at arbejde med
Det er forholdsvis enkelt at udarbejde udgiftssiden af et budget. Hvis du skal
vurdere hvad en skrivebordsstol koster, kikker du på nettet under IKEA eller
kontormøbler, og du kan finde prisen på den stol, du synes passer til dig. Du
kan gøre det på samme måde med de andre udgifter i budgettet.
Indtægter er besværlige at vurdere
Der hvor budgettering bliver besværligt er, når man ikke kender prisen på en
ting og heller ikke ved, hvor mange styk man skal have af en ting.
Du vil typisk stå i denne situation, når du skal budgettere hvor stort et salg, du forventer i løbet af et år. Få hjælp fra værktøjet Beregn din omsætning.
Fysiske produkter
Er du nystartet skohandler, er det svært at forudse, om du kan sælge 100 par sko
eller 5.000 par om året. Står du i denne situation, bør du gå tilbage til din
markedsundersøgelse og efter bedste evne prøve at vurdere det forventede antal
solgte sko.
Serviceydelser
Er du konsulent, skal du efter bedste evne finde ud af, hvor mange timer du
kan sælge/udfakturere pr. år. Er du frisør, skal du vurdere, hvor mange
klipninger du laver pr. år.
Er du journalist, er det antal artikler, du skal sælge. Er du softwareleverandør, er det antal applikationer og implementeringer, du forventer at udføre.
Du skal til forretningsplanen lave mindst tre budgetter:
Download regneark
Gå til download
forretningsplan og find skabeloner til regneark for de tre budgetter
Afprøv gratis et regnskabsprogram
|
![]() |
Toke er iværksætteren bag regnskabsprogrammet Billy.
Han satte sig for at lave Danmarks nemmeste regnskabssystem. Han er så stolt af det, at han giver dig en 30 dages gratis prøveperiode - Der er ingen binding efter 30 dage. 20.000 virksomheder bruger allerede programmet. 2 minutter og du er i gang Billy er et online regnskabsprogram. Når du registrerer dig, får du en kort introduktion, og du er klar til at bruge programmet. Så nemt er det faktisk. Klik, indtast email og kom i gang |
Anbefaling godkendt af Startupsvar.dk
En forretningsmodel der ikke er blevet afprøvet for er altid interessant - også selvom den fejler.
- Michael Arrington, founder af TechCrunch
![]() |
|
Sitemap |