Startupsvar.dk
Powered by DANA
info@startupsvar.dk

Telefonsalg til potentielle kunder

Telefonen er et godt redskab til at skabe kontakt til potentielle kunder. Det er dog svært at tage sig sammen til at ringe.

Iværksættere er ofte ikke de fødte sælgere, og de vil faktisk helst, at kunderne kontaktede dem uden nogen form for opfordring. Det sker dog ikke.

Der er mange måder at kontakte kunder på via telefon er en af dem.

Forberede telefonsalg

Det er sjældent, du kan sælge dit produkt gennem telefonen. Telefonen skal bruges til at sælge dig selv et møde med en potentiel kunde.

Idéer til forberedelse til telefonkontakten:

  • Indhent så mange oplysninger som muligt om din kunde – navnet på den du skal snakke med
  • Vær bevidst om formålet med samtalen – er det et salg eller en mødeaftale, du vil opnå?
  • Nedskriv hvordan du vil indlede samtalen
  • Forbered hvordan du vil imødegå de indvendinger, kunden kommer med om, hvorfor han ikke vil snakke med dig
  • Hav notatpapir/ computer klar
  • Sørg for, at du ikke bliver forstyrret

Når du fører telefonsamtalen

Forbered dig mentalt på at er du i ā€¯salgsmodeā€¯. Tag f.eks. en salgshat på eller et lækkert tørklæde, så du ved, at din rolle nu er iværksætteren, der skal til at sælge et godt produkt/møde.

Det lyder måske umiddelbart mærkeligt for dig, men virker for nogen, så hvorfor ikke prøve?

  • Ring op og få fat i den rette person i virksomheden
  • Brug din nedskrevne åbningstale
  • Lyt til svaret i den anden ende af telefonen og vær klar til at imødegå 1. indvending
  • Svar konstruktivt til 1. indvending og lyt…
  • Svar konstruktivt til 2. indvending og lyt…
  • Svar konstruktivt til 3. indvending og lyt …
  • Prøv at afslutte samtalen, fx ā€¯Skulle jeg ikke komme forbi en af dagene og vise alle fordelene for dig? Jeg kan torsdag kl. 9.00, passer det dig?ā€¯

Det er den, der er dygtigst til at lytte og samtale konstruktivt, der får lov at komme til møde torsdag kl. 9.00.

Efter telefonsamtalen

Du skal have lavet et system, der sikrer, at du registrerer, hvad der skete ved telefonsamtalen. Du vil sandsynligvis ikke kunne få kontakt til alle dem, du ringer til. De er til møde, syge eller i udlandet.

Lav et system som sikrer, at de virksomheder, du har undersøgt, også bliver kontaktet.

Har du fået et møde i stand, skal du straks efter telefonsamtalen sende en mail og bekræfte jeres aftale.

5 om ugen

Du kunne fx beslutte dig til at ringe til 5- 10 mulige kunder om ugen. Det er et antal, der er til at overskue.

Hæng fx de 5 kunder op på vægen foran dit kontorbord eller læg dem ind i din kalender. Du må ikke tage dem ned/slette dem, før du har fået kontakt og de kan arkiveres eller følges op med mail, møde eller opringning om seks måneder.

At gå i gang med salg kræver motivation. Når dine mulige kunder daglig kikker på dig ved dit kontorbord, kan det godt motivere til at komme i gang med opsøgende salg.

Telemarketing-bureau

Afhængig af dit produkt eller din ydelse kan det være meget effektivt at købe et telemarketingbureau til at ringe til dine potentielle kunder. Du køber bureauet til at ringe til xx antal kunder eller skaffe xx antal møder på din foranledning.

Telemarketingbureauet udarbejder i samarbejde med dig den tekst, de bruger ved opringning og aftaler, i hvilket tidsrum du kan møde de mulige kunder.
- Google ā€¯telemarketing" og find bureauer.


Hvis du ikke er i stand til at kommunikere med omverden, bliver du en ensom forretningsmand.
Keith J. Davis Jr., iværksætter

 

Sitemap
Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Hjælp til salg og markedsføring
Tilmeld dig nyhedsbrev
SWOT-analyse - skab overblik for din virksomhed
Salgsbrev efter AIDA metoden
Persona – sådan ser min kunde ud
Telefonsalg til potentielle kunder
Følg markedsføringsloven
Markedsføringsplan
Salgsteknikker
5 enkle tips til søgemaskineoptimering - SEO
Internationalisering af din webshop
Andre emner:
Regnskab og bogføring
Personen bag virksomheden
Hjælp til salg og markedsføring
Jura og din virksomhed
Få et større overskud
Ansatte i virksomheden