Telefonen er et godt redskab til at skabe kontakt til potentielle kunder. Det er dog svært at tage sig sammen til at ringe.
Iværksættere er ofte ikke de fødte sælgere, og de vil faktisk helst, at kunderne kontaktede dem uden nogen form for opfordring. Det sker dog ikke.
Der er mange måder at kontakte kunder på telefonen er en af mulighederne.
Det er sjældent, du kan sælge dit produkt gennem telefonen. Telefonen skal bruges til at sælge dig selv et møde med en potentiel kunde.
Idéer til forberedelse til telefonkontakten:
Forbered dig mentalt på at være i ”salgsmode”. Tag f.eks. en salgshat på eller et lækkert tørklæde, så du ved, at din rolle nu er iværksætteren, der skal til at sælge et godt produkt/møde.
Det lyder måske umiddelbart mærkeligt for dig, men virker for nogen, så hvorfor ikke prøve?
Det er den, der er dygtigst til at lytte og samtale konstruktivt, der får lov at komme til møde torsdag kl. 9.00.
Du skal have lavet et system, der sikrer, at du registrerer, hvad der skete ved telefonsamtalen. Du vil sandsynligvis ikke kunne få kontakt til alle dem, du ringer til. De er til møde, syge eller i udlandet.
Lav et system som sikrer, at de virksomheder, du har undersøgt, også bliver kontaktet.
Har du fået et møde i stand, skal du straks efter telefonsamtalen sende en mail og bekræfte jeres aftale.
Du kunne f.eks. beslutte dig for at ringe til 5- 10 mulige kunder om ugen. Det er et antal, der er til at overskue.
Hæng f.eks. de 5 kunder op på væggen foran dit kontorbord eller læg dem ind i din kalender. Du må ikke tage dem ned/slette dem, før du har fået kontakt og de kan arkiveres eller følges op med mail, møde eller opringning om seks måneder.
At gå i gang med salg kræver motivation. Når dine mulige kunder dagligt kikker på dig ved dit kontorbord, kan det godt motivere til at komme i gang med opsøgende salg.
Afhængig af dit produkt eller din ydelse kan det være meget effektivt at købe et telemarketingbureau til at ringe til dine potentielle kunder. Du køber bureauet til at ringe til xx antal kunder eller skaffe xx antal møder på din foranledning.
Telemarketingbureauet udarbejder i samarbejde med dig den tekst, de bruger
ved opringning og aftaler, i hvilket tidsrum du kan møde de mulige kunder.
- Google ”telemarketing" og find bureauer.
Hvis du ikke er i stand til at kommunikere med omverdenen, bliver du en ensom forretningsmand.
Keith J. Davis Jr., iværksætter
![]() |
|
Sitemap |